Perhatian


Kebanyakan post di dalam blog ini disalin dari posting dari sahabat-sahabat blogger lain untuk rujukan saya pada masa akan datang. Jadi saya lampirkan sekali link ke post asal bagi menjaga hakcipta post serta memudahkan anda dan saya ke post asal. Harap Maklum

Thursday, April 18, 2013

Menjaga bayi setahun


Pelbagai ekspresi Fatihah
Pengalaman mempunyai anak sendiri merupakan pengalaman baru bagi saya. Banyak cabaran yang dihadapi dan perhatian yang penuh perlu diberikan kepadanya. Untuk itu, saya sangat berterima kasih kepada sang isteri yang sanggup bersengkang mata berjaga malam bersama anak kami bagi memastikan anak kami sentiasa selesa.

Saya juga sangat beruntung mempunyai mertua yang berpengalaman. Banyak petua-petua diperturunkan kepada kami yang baru berjinak-jinak dengan penjagaan bayi.


Bayi demam

Menurut pembacaan saya secara rambang, dalam tempoh bayi berumur 0-12 bulan, akan mengalami demam purata 12 kali. Pada mulanya kami akan kelam kabut apabila mendapati anak sulung kami begitu panas suhu badanya.

Dalam satu peristiwa apabila mendapati bayi kami demam, kami membawanya ke Klinik Swasta. Apabila diperiksa suhu badannya mencecah 39 darjah Celsius, beliau membuat keputusan memasukkan ubat melalui dubur bagi penyerapan pantas.

Saya sempat berunding dengan Doktor dengan menanyakan berkenaan alternatif lain selain dari memasukkan ubat melalui dubur. Katanya ini perlu dilakukan kerana suhu badannya hampir mencecah 40 darjah Celsius yang dibimbangi akan memberi kesan kepada otak bayi.

Mengikur kata doktor, deman panas sehingga melebihi 40 darjah Celsius sangat bahaya memandangkan banyak kes yang berlaku dalam masyarakat melibatkan kanak-kanak yang mengalami demam panas sehingga mengakibatkan kecatatan otak yang kekal.

Fatihah demam selepas menerima suntikan pada hari ke-31
- Miliki termometer sendiri di rumah supaya mudah menyukat suhu badan bayi
- Elakkan kepanasan menjangkau 40 darjah Celsius
- Jelung (perkataan yang digunakan oleh orang Kelantan) kepalanya dengan air supaya suhu menurun
- Campurkan dengan daun Durian Selat (Durian Belanda), daun Nonu, daun Cekur, daun Lidah Buaya.

Saya mengambil keputusan untuk tidak mengambil suntikan untuk 12 bulan. Alhamdulillah, anak saya semakin sihat dan cergas.


Setelah anak kami tidak lagi menerima suntikan, saya sangat hairan kerana anak kami tiada mengalami demam. Adakah jadual suntikan imunisasi bayi = jadual demam anak saya?



Meniarap - 3 bulan
Mengangkat kepala - 3-4 bulan
Mengesot/heret dada - 5 bulan
Angkat punggung - 6 bulan
Merangkak - 8 bulan
Meniti/berdiri - 9-10 bulan
Berjalan - 11 bulan
Bercakap ma - 12 bulan

No comments: