Perhatian


Kebanyakan post di dalam blog ini disalin dari posting dari sahabat-sahabat blogger lain untuk rujukan saya pada masa akan datang. Jadi saya lampirkan sekali link ke post asal bagi menjaga hakcipta post serta memudahkan anda dan saya ke post asal. Harap Maklum

Friday, March 4, 2016

Berani Berniaga part 1 - Kepercayaan Karut Orang Yang Nak Berniaga

Assalamualaikum,

Dalam entry kali ini, saya ingin berkongsi tentang ilmu yang kami dapat daripada Dr Azizan Osman semasa Seminar Berani Berniaga 2013. Kalau nak cerita semua dalam satu entri, bila nak habis. Sebab terlalu banyak ilmu yang disampaikan.

Insya Allah. Hari ini saya nak kongsi ilmu Dr Azizan mengenai kepercayaan karut orang yang nak berniaga.

1) Untuk berniaga, saya perlukan modal duit yang banyak.

Jika 8 tahun lepas, saya salah seorang yang percaya dengan kepercayaan karut ini. Saya rasa kalau nak berniaga mesti mempunyai modal yang besar.

Dulu, pada pemikiran saya kalau nak berniaga mesti ada kedai. Mesti ada stor. Mesti ada pekerja ramai. Mesti ada tempat perniagaan berbentuk fizikal.

Rupa rupanya..... Saya juga terpengaruh dengan kepercayaan karut ini.

Sejak tahun lepas, selepas menyertai kursus Dr Azizan. Saya semakin nampak dengan jelas. Banyak peluang perniagaan yang boleh dijalankan walaupun menggunakan modal yang sedikit.

Sejak saya memulakan perniagaan ternakan ayam ini, saya telah berjumpa dengan ramai orang yang memang bercadang ingin menternak ayam. Tetapi, ramai yang terbantut apabila mereka rasa mereka tak cukup modal!

Percayalah !!!!!

Sekarang ini, banyak perniagaan yang ada hanya memerlukan modal yang sedikit.

Frankly speaking, kalau anda kurang modal. Buatlah perniagaan lain yang hanya memerlukan modal yang sedikit.

Sebenarnya, modal yang paling penting adalah modal diri kita sendiri, iaitu modal insan. Kita tak perlukan modal yang banyak, tapi kita perlukan ILMU yang banyak. BELAJAR dari mereka yang pakar dan telah berjaya, InsyaAllah, kita juga akan berjaya seperti mereka.

Bak kata Dr Azizan:

Lebih 90% mereka yg belum berjaya adalah kerana mereka TAKUT GAGAL. 
Kenapa mereka takut gagal adalah kerana mereka tidak ada ILMU KEGAGALAN. 
Kepentingan ILMU adalah untuk mengurangkan risiko kegagalan! 
Berani berilmu, lebih mudah berjaya mencapai impian!
Anda adalah apa yang anda fikirkan!

Jika mampu banyak, anda boleh bermula dengan banyak. Tidak semua pinjaman adalah buruk.

Jika anda rasa tidak mampu dengan modal yang banyak, anda boleh bermula dengan seberapa yang anda mampu.

In fact, semasa hari kursus berkenaan. Dr Azizan menceritakan bagaiman untuk memulakan perniagaan dengan hanya bermodalkan RM10. Pastinya... Ia perniagaan online. Anda tak perlu modal pejabat. Anda tak perlu modal barang. Anda tak perlu modal pekerja. Apa yang anda perlu..... ILMU bagaimana untuk menjalankan perniagaan secara online.

2) Saya tidak ada Darah Usahawan!!

Dr Azizan pun bukan dari darah usahawan. Arwah ayahnya hanyalah seorang technician di Jabatan Parit dan Saliran. Ibunya pula seorang guru. Dan tiada seorang pun ahli keluarganya yang berniaga.

Tetapi, hari ini. Beliau berjaya menjadi seorang Multi Millionaire. Seorang yang amat kaya.

Keluarga saya pun bukanlah asalnya membuat bisnes. Ayah saya seorang Pembantu Tadbir di sekolah. Emak saya pula hanyalah Pembantu Jururawat di hospital.

In fact, masa saya nak mula berniaga dulu. Ayah sayalah yang paling kuat menentang. Beliau mengatakan tiada siapa pun dalam keluarga yang buat bisnes. Kenapa saya nak buat bisnes.

Alhamdulillah..... Hari ini, saya menjadi usahawan. Saya cuma nak buktikan kepada anda.... Untuk anda menjadi usahawan... Anda tak perlu ada darah usahawan.

Tetapi, alangkah hebatnya kalau anda ada perniagaan. Satu hari nanti anda wariskan perniagaan itu kepada anak cucu anda. Kan hebat tu.....

3) Untuk berniaga, saya perlukan sokongan dan subsidi kerajaan!

Hmmm... ini lagi satu mentaliti "masya-karat" Melayu. Kalau nak berniaga, nak bantuan. Nak free itu nak free ini. Semuanya nak free.

Tolonglah.... Ramai orang berjaya hari ini walaupun tanpa bantuan dan sokongan daripada mana mana agensi kerajaan.

Saya ada seorang sahabat, seorang perempuan. Berumur 32 tahun. Berniaga di Penang sekarang ini. Menjana pendapatan RM100,000 bersih sebulan. Dan beliau tidak mendapat sokongan dan subsidi kerajaan pun.

So, kalau orang lain boleh berjaya tanpa bantuan dan sokongan agensi kerajaan. Mengapa tidak kita?

Cumanya, kalau ada bantuan yang nak diberikan.. Ambillah....


4) Ekonomi sekarang ini tak bagus!!

Masa ekonomi tak bagus lah kita kena mulakan perniagaan. Mengapa? Sebab bila ekonomi tak bagus, ini bermaksud ada banyak masalah.

Bila ada banyak masalah. Kita perlu mencari jalan penyelesaiannya. Kita bantu orang lain yang ada masalah. Kita selesaikan masalah mereka.

Business is about solving others problem. Kalau kita boleh selesaikan masalah orang lain. Kita terpaksa kaya. Kita terpaksa mengambil duit daripada poket mereka dengan cara yang sah.

Siapa yang berniaga sebab dia nak berniaga. Mereka sukar berjaya. Tetapi, siapa yang berniaga sebab nak bantu orang lain. Mereka akan cepat untuk berjaya.

Tak kisahlah ekonomi bagus ka, ekonomi tak bagus ka. Buat aja busines. Yang penting matlamat kita... Nak bantu orang lain. Selagi kita ada niat macam tu. Kita akan berjaya. Insya Allah.


5) Dah takdir saya hidup susah macam ni, saya tak boleh berniaga..

Kalau mentaliti kita dah macam ni. Tak ada siapa pun yang nak tolong. Ingatlah....

"Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum selagi mana kaum itu tidak merubah nasib mereka sendiri"

Kita hidup susah hari ini kerana pilihan yang kita buat 5 tahun yang lepas. Tindakan kita 5 tahun lepas membawa kita dimana kita berada hari ini.

Kalau kita sekarang hidup susah. Takkan 5 tahun lagi kita nak hidup susah jugak. Di mana kita 5 tahun akan datang ditentukan oleh apa yang kita buat hari ini.

Hidup adalah pilihan.

Anda bawa kereta "Kanc......." hari ini sebab itu pilihan yang anda buat 5 tahun lepas. Anda bawa kereta BMW hari ini pun sebab itu pilihan yang anda buat 5 tahun lepas.

Sebenarnya.... kaya, senang, miskin, susah adalah pilihan kita. Kita yang membuat pilihan.

AYUH BERNIAGA

Saya sebenarnya nak menyeru para pembaca blog ini. Ayuh.... Ayuhlah bangsaku. Kita perlu berniaga. Kita perlu tingkatkan ekonomi keluarga kita. Kita perlu menjadi kaya.....

Apabila kita kaya, kita akan dapat membantu lebih ramai orang lain.

Lihatlah anak anak kita.... Renunglah mereka... Lakukan sesuatu untuk mereka.

Berniagalah... Carilah satu perniagaan yang mudah anda lakukan. Yang bersesuaian dengan kerja anda sekarang.

Bermulalah dari kecil. Belajarlah daripada mentor yang sudah terbukti berjaya. Lakukan apa yang beliau lakukan. Tiru sebijik sebijik...

Nanti, anda terpaksa berjaya seperti mana mentor anda berjaya.

Harapan

Saya amat berharap. Entri ini dapat membuka minda kita sedikit untuk berniaga. Tak kiralah apa jua bentuk perniagaan yang anda hendak lakukan.... Rancanglah sesuatu. Ayuh tingkatkan taraf kehidupan kita ke arah yang lebih baik.

sumber: 
http://www.mariafirdaus.com.my/2013/04/berani-berniaga-part-1-kepercayaan.html

1 comment:

Marcu Dorlca said...

Hari yang baik,
Nama saya Marcu Dorlca, saya berasal dari Romania. Saya ingin memberi keterangan mengenai peminjam yang baik yang menunjukkan saya cahaya selepas dia ditipu oleh dua peminjam antarabangsa yang berlainan di Internet, semuanya berjanji untuk memberi saya pinjaman selepas mereka membuat saya membayar banyak cukai dan mereka tidak memberi saya apa-apa dan tidak mempunyai sebarang keputusan yang positif. Saya telah kehilangan wang yang saya hasilkan dan jumlah itu (3,000 euro). Suatu hari saya melayari internet yang kelihatan keliru dan frustrasi, maka saya mendapat kesaksian dari seorang wanita yang juga ditipu dan akhirnya terikat dengan kredit yang sah dan boleh dipercayai Puan Alicia Radu (aliciaradu260@gmail.com) di mana dia akhirnya mengambil pinjaman, jadi saya memutuskan untuk menghubungi syarikat pinjaman yang sama dan kemudian saya memberitahu mereka tentang bagaimana saya telah dirompak oleh dua pemiutang yang berbeza yang tidak Lebih daripada memberi saya lebih banyak kesakitan. Saya menerangkan kepada mereka melalui e-mel. Mereka memberitahu saya untuk berhenti menangis kerana saya akan mengambil pinjaman saya dari syarikat mereka dan juga membuat pilihan yang tepat dengan menghubungi mereka. Saya telah menyelesaikan borang pinjaman dan saya telah melakukan semua yang saya telah diminta dan saya telah diberi pinjaman sebanyak 25,000.00 € oleh syarikat besar ini. Di sini saya gembira dengan keluarga saya hari ini kerana ibu Alicia Radu memberi saya pinjaman, maka saya bersumpah kepada diri saya sendiri bahawa saya akan terus memberi keterangan di internet tentang bagaimana saya menerima pinjaman saya. Saya fikir orang lain juga menjadi saksi dan pemiutang yang sama. Adakah anda memerlukan pinjaman kecemasan? Mohon dan cepat hubungi ibu dengan e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: (marcudorlca750@gmail.com)