Perhatian


Kebanyakan post di dalam blog ini disalin dari posting dari sahabat-sahabat blogger lain untuk rujukan saya pada masa akan datang. Jadi saya lampirkan sekali link ke post asal bagi menjaga hakcipta post serta memudahkan anda dan saya ke post asal. Harap Maklum

Friday, April 19, 2013

BUAT KERJA HAMBA, JANGAN BUAT KERJA TUHAN


Bismillahirrohmanirrohim….
Jika kita fikirkan sepintas lalu pada klausa tersebut mana mungkin seorang hamba yang diciptakan tuhannya boleh melakukan tugas-tugas tuhannya. Dalam konteks Islam pula mana mungkin kita insan yang Allah cipta melakukan tugas Allah. Justeru itu sekiranya kita mengaplikasi konsep ini dalam kehidupan kita, maka kekecewaan tadi pasti akan terubat kerana kita telah mengetahui bahawa kita telah melakukan tugas kita dengan baik. Maka jangan difikirkan tugas orang lain. Sebenarnya kita tidak gagal kerana kita telah melakukan dengan baik.
Begitu juga dalam Islam (saya bukan ahli agama namun mempunyai sedikit pengetahuan untuk dikongsi), dimana masih teringat kisah seorang abid dimana ketika itu terdapat seorang abid yang tinggal disebuah pulau jauh dari sosialisasi kehidupan manusia. Apabila mati Allah bertanya kepada abid tersebut, “wahai Abid apakah engkau ke syurga nanti atas ihsan aku atau kerana amalan mu”. Lalu abid itu menjawab “kerana amalan ku”, lantas Allah berkata “Sesungguhnya neraka buatmu”.
Dalam konteks ini, Abid tersebut telah mencampuri kerja Allah iaitu menentukan syurga atau neraka. Maka balasan lain yang diperolehi bukan syurga seperti yang diharapkan.

No comments: