Perhatian


Kebanyakan post di dalam blog ini disalin dari posting dari sahabat-sahabat blogger lain untuk rujukan saya pada masa akan datang. Jadi saya lampirkan sekali link ke post asal bagi menjaga hakcipta post serta memudahkan anda dan saya ke post asal. Harap Maklum

Saturday, April 20, 2013

Belajar menembak

Keseronokan menembak tidak dapat digambarkan oleh mereka yang tidak memahami. Apabila menembak, satu kepuasan apabila plate atau apa sahaja objek yang ditembak terjatuh. Dalam olimpik juga wujudnya sukan menembak air rifle dan air pistol walaupun sehingga sekarang saya tidak memahami kenapa menembak dijadikan sukan.

Mungkin lelaki ditentukan suka aktiviti sebegini berbanding permainan lain. Banyak di pasaran dijual permainan kanak-kanak yang berasaskan senjata api. Mainan sebegini selalu dianggap sebagai mainan budak lelaki.

Menembak menggunakan shotgun, melepaskan tekanan
Kali pertama saya didedahkan dengan menembak menggunakan peluru hidup adalah semasa menyertai Askar Wataniah semasa belajar di Universiti. Dalam tentera langkah-langkah keselamatan sangat ditekankan dan banyak do's and dont's yang diajarkan sebelum kami dibenarkan memegang senjata api serta menembak menggunakan peluru hidup.

Kepuasan tercipta apabila objek yang disasarkan terjatuh terkena peluru

Menembak di luar lingkungan tentera agak longgar disiplinnya berbanding dalam tentera. Kerana itu, dalam pengambilan anggota pengawal keselamatan oleh syarikat swasta, sangat menggalakkan bekas anggota keselamatan kerana disiplin mereka dengan senjata tidak perlu dipertikaikan, berbanding orang awam yang pertama kali memegang senjata api.

Glock 17 9mm

Di Malaysia, pemilikan senjata api sangat ketat, malah perlukan syarat tententu yang perlu dipenuhi untuk melayakkan rakyat Malaysia memperolehi lesen senjata api.

No comments: