Perhatian

Kebanyakan post di dalam blog ini disalin dari posting dari sahabat-sahabat blogger lain untuk rujukan saya pada masa akan datang. Jadi saya lampirkan sekali link ke post asal bagi menjaga hakcipta post serta memudahkan anda dan saya ke post asal. Harap Maklum

Friday, April 12, 2013

Ekspedisi mendaki Gunung Stong

Mendaki Gunung Stong adalah antara tempat yang menjadi impian peminat aktiviti lasak terutamanya yang sukakan aktiviti mendaki serta meneroka hutan. Pada Julai 2010 yang lalu, saya berpeluang bagi menyertai ekpedisi mendaki Gunung Stong yang dianjurkan oleh Urusetia Pembangunan Insan, Belia dan NGO Kerajaan Negeri Kelantan.

YB (Dato) Abdul Fattah selaku Exco Belia memberi amanat sebelum kami bertolak
Kerana tidak terikat kepada apa-apa program, maka saya dengan senang hati menyertai program ini. Sebenarnya pada awalnya program saya merancang untuk pergi mengikuti sesi pertama pada tarikh yang lain, tetapi kerana lambat menghantar borang maka saya terpaksa mengikuti sesi yang ke-2 di penghujung syaaban. Kesian pula kepada Syafiq sepupu saya yang mengambil cuti semata-mata menyertai ekspedisi ini. Malangnya pada tarikh baru beliau tidak mendapat cuti.

Kami bertolak pada watu petang Khamis dari Kediaman Rasmi Menteri Besar di JKR 10 sesudah majlis pelepasan peserta oleh Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan, Belia, Sukan dan NGO. Sampai di tapak perkhemahan pada hampir waktu maghrib. Maka, kelam kabutlah kami memasang khemah bimbang hari semakin gelap yang menyukarkan lagi semua urusan kami.

Pada kebiasaannya, pelawat menuju ke Gunung Stong State Park di Kg Jelawang menggunakan keretapi di stesen Dabong. Kemudian menggunakan perkhidmatan kereta sewa ke Air Terjun Jelawang.

Acara memasang khemah dalam gelap
Setelah selesai acara memasang khemah dan pentadbiran diri, kami makan, solat Maghrib dan Isya secara berjemaah kemudian berhimpun untuk program tazkirah dari Pengarah Urusetia Pembangunan Insan, Belia dan NGO, En Aziz. Pada malam itu juga diadakan penyampaian t-shirt program yang akan dipakai untuk program pendakian esok pagi.

Pagi-pagi lagi kami bangun dan mengemaskan khemah masing-masing kerana pada malam itu kami akan bermalam di Baha Camp, di puncak air terjun Jelawang bagi melancarkan urusan pendakian.

Kata dua dari pengurusan GSSP, En Azmi dan wakil guide

En Rafie memberi penerangan sebelum kami memulakan pendakian.

Bergambar semangat sebelum mendaki

Berehat di Baha Camp setelah 20 minit mendaki
Untuk sampai ke Baha Camp pun kami sudah mencungap. Tiba di sini kami diarahkan bagi memasang khemah untuk persiapan bermalam pada malam itu. Perjalanan naik ke puncak dan turun semula dijangka mengambil masa 6 jam, maka kami perlu cepat memandangkan perlu turun semula sebelum hari gelap.

Mendengar taklimat dari waris En Baharudin yang membuka Baha Camp
OK, tibalah masa untuk kami meneruskan pendakian ke puncak. Di Baha Camp, kami menerima taklimat yang lebih detail mengenai perjalanan menawan puncak Stong. Perjalanan seterusnya jauh lebih mencabar dari apa yang kami tempuhi sebentar tadi. Di sini kami meninggalkan beg-beg pakaian dan meneruskan perjalanan dengan bebanan yang minimum. Beberapa checkpoint telah ditetapkan sebelum kami tiba ke puncak.

Kata-kata yang begitu melekat di hati saya yang memberi semangat untuk tiba ke puncak ialah "Ubat untuk bagi kuat untuk mendaki ialah ubat cap "OK". Kepada anak Kelantan mungkin faham apa yang dikatakan.

Berehat di checkpoint Batu Kelembai

Checkpoint Gua Bogor, di sini ada aliran air serta kawasan rata sesuai untuk berhenti solat

Pokok berusia ratusan tahun yang terdapat di hutan ini
 Perjalanan mendaki hingga ke puncak menemui banyak rintangan. Kebanyakan peserta yang rata-rata berusia belasan tahun serta awal 20 an nampaknya amat bersemangat. Namun, ada juga beberapa peserta yang kandas di pertengahan jalan dan tidak dapat meneruskan pendakian.

Saya sendiri hampir berputus asa dan ingin give up kerana seluruh tubuh dirasakan sudah lemah dan terpaksa berhenti beberapa kali kerana kali sudah cramp. Sudah lama tidak membuat aktiviti lasak seperti ini. Teringat juga kata-kata guide di Camp Baha tadi, 'ok' je.

Trek yang sunyi dan seram

Trek 'Lutut bertemu dagu' hehe... try la
Sedang dalam dilema untuk meneruskan atau tidak pendakian ini, kami terserempak dengan grup yang sedang dalam perjalanan turun, mungkin rombongan sekolah. Kami terkejut melihat budak kecil dengan senyum turun dari puncak stong. Perempuan pula tu. "Dah tak jauh dah", kata mereka, "sikit je lagi".

Merasakan kelelakian kami tercabar, semua peserta yang rata-rata hampir give up tiba-tiba mendapat suntikan semangat baru bagi meneruskan pendakian. Akhirnya kami berjaya sampai ke puncak dengan jayanya. Seingat saya 6 orang sahaja dari kesemua peserta ekpedisi yang tidak menamatkan pendakian.

Dari Baha Camp terdapat trek untuk ke puncak untuk ditawan. Puncak Stong adalah yang ketiga tertinggi dan antara trek paling mudah kerana treknya sudah dibersihkan dan kerap dilalui pengunjung. Puncak lain perlu 2-3 hari perjalanan dan memerlukan pendaki membawa barang kerluan dan bermalam di dalam hutan.

Finisher!!! Para pejuang yang berjaya menawan puncak Stong

Berbaring melepaskan kepenatan mendaki

Pemandangan puncak Gunung Ayam dari puncak Stong

Bergambar bersama guide yang membimbing kami ke puncak

Setelah melepaskan penat, kami mula bergerak turun. Perjalan turun dianggarkan mengambil masa dua jam. Kami terpaksa bergegas turun sebelum gelap. Terdapat satu lagi ancaman iaitu jika hujan, arus air yang besar akan menyebabkan trek kami terputus dan terpaksa bermalam di dalam hutan.

Saya mengambil tanggungjawab menjadi pengiring terakhir kepada peserta bagi memastikan semua peserta selamat tiba di Baha Camp, peserta yang akhir ini kebanyakannya telah mengalami kecederaan yang melambatkan perjalanan mereka.

Dengan perhubungan dari walkie-talkie, saya mendapat tahu ada peserta yang cedera di pertengahan jalan dan dibawa berpatah balik ke Baha Camp lebih awal. Peserta yang sampai ke puncak pula tiba di Baha Camp seawal jam 5.30 petang.

Alhamdulillah, saya bersama beberapa peserta yang cedera tiba ke Baha Camp lebih kurang jam tujuh setelah melalui perjalanan yang mencabar dengan hujan yang mulai turun merisaukan kami. Tiba sahaja kami menandakan semua peserta telah selamat sampai ke Baha Camp. Kelihatan semua peserta seronok bermandi air terjun setelah seharian memerah keringat mendaki.

Menunggu Matahari Terbit, salah satu acara terkenal di puncak gunung
Akhirnya matahari tidak jadi muncul akibat kabus yang sangat tebal
Perhatikan di sebelah kanan gambar, puncak air terjun jelawang

Setelah selesai sarapan serta persiapan diri, kami diminta mengumpulkan sampah dan dibawa turun bersama untuk dilupuskan di bawah bagi menjaga keaslian dan kebersihan tapak Baha Camp. Kami juga dilarang membakar sampah. Perjalanan turun tidaklah memenatkan sebagaimana perjalanan mendaki.

Tiba dibawah, kami berpeluang mandi manda pula di bahagian bawah air terjun. Selain kami peserta ekspedisi, kelihatan ramai pemuda tempatan bermandi manda di air terjun ini. Saya mengambil peluang mencuba-cuba merakamkan gambar-gambar cantik bersama Fathi.

Merakamkan beberapa keping gambar di air terjun jelawang
Kelihatan puncak air terjun jelawang di atas kepala saya

Sempat juga saya membeli sehelai t-shirt berkolar bulat sebagai kenang-kenangan serta bukti saya telah menjejakkan kaki ke puncak stong...

Antara puncak-puncak di yang boleh diakses di GSSP. Puncak  Stong di tempat ke-6 tertinggi

Sempat juga kami bergambar bersama penganjur dan En Azmi selaku pengurus Gunung Stong State Park (GSSP). Pengalaman ini merupakan pengalaman yang amat berharga bagi saya setelah beberapa tahun meninggalkan alam 'fit' sejak meninggalkan alam kampus ke alam kerjaya.

Dari kiri: saya, En Rafie (UPBISN), En Azmi, En Din (UPBISN) dan Fathi (UPBISN)
P/S: Al-fatihah kepada isteri YB Dato Paduka Hj Abdul Fattah bin Mahmood, Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan, Belia dan NGO Kerajaan Negeri Kelantan yang meninggal dunia pada malam ahad 27 April 2013 di Hospital Pakar Perdana.