Perhatian


Kebanyakan post di dalam blog ini disalin dari posting dari sahabat-sahabat blogger lain untuk rujukan saya pada masa akan datang. Jadi saya lampirkan sekali link ke post asal bagi menjaga hakcipta post serta memudahkan anda dan saya ke post asal. Harap Maklum

Wednesday, April 10, 2013

Chinese New Year Shopping Festival


Saya telah berpeluang bagi menyertai rombongan kerajaan negeri kelantan ke Chinese New Year Shopping Festival ke-15 yang berlangsung pada 15 -30 Januari 2011 di Chengdu, Sichuan, China Republic.


Turut sama dalam rombongan kami ialah, wakil kerajaan Negeri Kelantan, Wartawan, Penterjemah serta usahawan. Saya ke sana di atas tiket usahawan di bawah seliaan Ust Ya D' Halal Shoppe. Kami telah berpakat bagi membawa produk keluaran negeri Kelantan ke sana.

Hari pertama sampai, saya terkejut dengan suhu yang terlalu sejuk disana. kebetulan kami pergi di musim sejuk, penantian sebelum musim bunga pada tahun baru China.

Perkara pertama yang kami ingin buat ialah membeli baju sejuk. Peh kalau setakat pakai baju sejuk yang kita pakai kat Malaysia ni memang tak cukup.Tengkuk, telinga dan tangan sangat penting untuk ditutup

Tiba hari pertama kami check in di sebuah hotel yang agak mewah. Tapi sangat jauh dari kemudahan awam serta makanan halal. Pada hari seterusnya, kami bersiar-siar sekitar kota Chendu membeli pakaian sejuk dan  melihat tapak ekspo yang akan dijalankan.

Kami akhirnya berjumpa dengan satu-satunya masjid di Chengdu berhampiran dengan Tianfu Square. Restoran makanan halal juga ada berhampiran. Ketua rombongan membuat keputusan menukar hotel kediaman ke hotel yang berhampiran sana. Terdapat juga stesen keretapi bawah tanah berhampiran Tianfu Square dan kami boleh menuju ke tapak ekspo menggunakan kemudahan tersebut.

Tianfu Square

Masjid di belakang kami, ketika ini salji baru turun

Bagi ekspo ni melibatkan 7 hall di mana satu hall adalah sebesar gudang/kilang memasang kereta. Kami ditempatkan di hall 2, yang mana hall ini menempatkan exhibitor dari luar China.

Cabaran besar juga berniaga di China ni  

1) Orang China tak ramai pandai English, saya pula tak pandai Mandarin
2) Budaya dan makanan tidak sama dengan Malaysia (toilet juga)
3) Perniagaan mengikut kitaran musim
4) Banyak wang palsu, orang asing macam kami ni jadi lauk mereka

Dah tak pandai cakap Mandarin, lukis je gambar, senang.
Dalam gambar, keropok segera keluaran usahawan Kelantan dan biskut kelapa.
Pelbagai cara untuk menarik pelanggan ke booth kami. Ini salah satu.
Booth dari Hong Kong menggunakan jenama 1Malaysia white coffe
Teh tarik musim sejuk di Chengdu
Makcik ni berminat dengan songket yang saya pakai.
Dia antara pelanggan yang saya jumpa boleh berbahasa Inggeris
dan Jepun selain bahasa ibundanya.

Ramai juga yang berkenan dengan pakaian tradisi Melayu

Selamat tiba di Kota Bharu

No comments: