Perhatian


Kebanyakan post di dalam blog ini disalin dari posting dari sahabat-sahabat blogger lain untuk rujukan saya pada masa akan datang. Jadi saya lampirkan sekali link ke post asal bagi menjaga hakcipta post serta memudahkan anda dan saya ke post asal. Harap Maklum

Friday, March 16, 2012

Petua ukuran keris


Bersumber dari: http://zainamy.multiply.com/journal/item/93/Petua_Mengukur_Keris

Hobi bermain dengan keris atau senjata melayu, adakalanya kita berminat untuk membeli yang antik, tapi malangnya kita menggunakan kaedah mengukur dengan jari untuk melihat kesesuaian. Selepas diukur kita mengatakan ia tak sesuai. Tak salah, tapi menunjukkan sedikit kedangkalan dalam memilih dan mengumpul senjata antik. Perlu diingat bahawa senjata antik seperti keris itu bukan dibuat khusus untuk kita, ia milik orang lain yang mempunyai karektor dan saiz badan yang  jauh berbeza dengan kita.

Jika kita membeli keris antik, maka nilailah dari sudut keantikan, pamor, bangunan dan juga keutuhan bilahnya. Jangan ukur berkali-kali sehingga tuan keris mula rimas melihat kecetekan ilmu kita.
Apakah untungnya kita mengukur senjata milik orang lain, kita ukur mengikut kaedah dengan tangan kita dan kita katakan keris ini tak sesuai, tak cocok dan membawa bala. Keris dibuat oleh pemilik asal mengikut ukuran dan sukatan mereka. Amat jarang ukurannya sesuai dengan kita kerana ilmu sukatan mereka mungkin berbeza dengan ukuran dan ilmu kita.

Sehubungan dengan itu janganlah memandai-mandai menilai keris orang. Bayangkan keris orang yang berharga ribuan ringgit kita kata tak sesuai dan tak boleh dipakai. Apakah kita tahu keris yang kita katakan tidak cocok itu adalah pemberian guru mereka yang telah pun ditempa mengikut sukatan dan ilmu perkerisan mereka. Berikut adalah petua yang didapatkan dari mulut orang-orang tua melayu untuk mengira ukuran senjata yang paling sesuai untuk kita :

Petua 1
1.Besi betat ( tak tepakai )
2.Besi miang ( tak baik )
3.Anakanda tangisan ( tak baik )
4.Petang-petang kekanda datang ( Ramai sahabat & kawan )
5.Emas sekupang jatuh keriba ( pelaris )

Petua 2
1.Bismillah ( Baik )
2.Air penuh melimpah ( pelaris )
3.Kumbang terbang ( tak baik )
4.Mani setitik ( pengasih )

 

Petua 3 (daripada Guru Azlan Ghanie) mengguna ibu jari disukat dari pangkal hingga ke pucuk
1. Raja (paling baik)
2. Menteri (baik)
3. Hulubalang (baik)
4. Budak suruhan (tidak sesuai)

http://www.butang-emas.net/2010/01/mengukur-mata-keris.html

Petua 4
1. Mula dgn Ibu jari kiri pd pangkal mata keris
2. Kemudian Ibu jari kanan diatas ibu jari kiri
3. Disambung seterusnya hingga sampai ke pucuk.

Apabila hitungan terakhir jatuh kepada ibu jari tangan kiri, maka keris itu dianggap keris yang bertuah kepada tuannya. Sebaliknya jika hitungan terakhir jatuh pada ibu jari tangan kanan, maka keris tersebut akan mendatangkan kesialan kepada tuannya. Sekiranya seseorang itu kidal atau terbiasa menggunakan tangan kiri, maka mulailah menghitung dengan ibu jari tangan kanan.

Petua 5
menggunakan ibu jari tangan dan pada setiap penempatan ibu jari itu mengucapkan kata-kata:
1. Raja
2. Pahlawan
3. Perempuan
4. Budak orang
Jika hitungan terakhir jatuh pada perkataan raja, berarti orang yang empunya keris itu akan termasyhur. Kalau jatuh pada perkataan pahlawan, si empunya keris akan mempunyai kedudukan atau jabatan. Jika hitungan jatuh pada perkataan perempuan, kononnya si empunya keris akan mendapat keberhasilan dalam perniagaan. Sebaliknya jika jatuh pada perkataan budak orang, maka keris tersebut tiada bersesuaian kepada si empunya keris itu, sebaiknya jangan di simpan lagi.

Petua 6
Tersebutlah pula cara yang dipergunakan, juga dengan ibu jari, tetapi setiap kali penempatan ibu jari tangan itu, menyebutkan perkataan:
1- Ular berang
2- Meniti riak
3- Riak di titi gelombang tujuh
4- Karam di laut
5- Timbul di darat
6- Habis utang
7- Berganti utang
8- Utang lama tidak terbayar

Jika hitungan terakhir jatuh pada perkataan ular berang, meniti riak atau habis utang, kononnya akan membawa kepada kebaikkan. Kalau perkataan riak dititi gelombang tujuh adalah alamat yang terbaik. Jika jatuh pada perkataan berganti utang, ini membawa padah yang kurang baik. Sebaliknya perkataan karam di laut atau utang lama tidak terbayar, hal yang sedemikian membawa kepada tafsiran yang sangat buruk.

Buku kuning; Rahsia Keris dan Senjata Warisan Melayu m/s 289-290

Pak Yahya Said berpesan: "Sejengkal (~6 inci) – Dua Jengkal – Empat Jengkal – Lapan Jengkal – Sebujur Tubuh – Sebidang Dada – Papan Sekeping".  Kata-kata  di atas itu adalah PETUA ILMU SUKAT DAN UKUR.

Ia meliputi ALAT-ALAT PEKERJAAN SEHARI-HARI iaitu PISAU,  GOLOK DAN TONGKAT.
----------------------------------------------
Tambahan dari Prof Ramli

Cara basic untuk mengukur kesesuaian keris lama berdasarkan nama, jika nama katakan Mohd Ramli, Mohd tidak dikira kerana itu nama gabungan Nabi Muhammad s.a.w, jadi dikira dengan ra, mim, lam, ya...ra itu keras, mim lembut, lam keras, ya lembut..ibu jari kanan ra, hok kiri mim,kanan lam, kiri ya..dihitung seterusnya dari bilah hingga ke hujung bilah, jika berahir penuh itu dikatakan amat dingin dan lembut untuk keris tersebut, jika hujung berakhir dengan ra, dan lam, keris itu keras dan panas dan sentiasa ingin berperang...


Cara ini cukup sulit, kerana perlu mengetahui, keras lembutnya aksara/huruf jawi, setiap huruf jawi diberikan nilai keras lembutnya..hok terpaksa belajar dgn teliti sebab aksara jawi jumlahnya melebih aksara arab...kena tengok mujarabat/adam makrifat...cara yang lebih simple adalah berdasarkan hukum 13 dalam solat...dikaitkan dgn ibu 4 perkara yakni urat, darah, tulang, daging, dan sebelah bapak pulak otak, benak, hati, jantung, di pihak malaikat 4 perkara yakni gerak, geri, rasa, perisa dan dari Tuhan yakni nyawa..yakni empat bahagian. dihitung dari dari yang pertama dari pihak ibu yakni jari kanan dulu, kiri kedua, kanan kembali dan seterus sehinggalah kepada roh...


Jika semuanya lengkap keris ini adalah keris yang sempurna untuk pakaian diri, jika hitungannya berakhir pada bahagian ibu, dikatakan kurang sempurna kerana hanya mempunyai fizikal, tetapi tidak bertenaga, lebih baik sedikit berakhir pada bahagian bapa kerana dikatakan mempunyai kekuatan dan semangat dan lebih baik lagi berakhir dgn bahagian malaikat kerana ketaatannya...hok nie lebih mudah berbanding dgn yg pertama...sekadar rujukan sendiri waalahualam bissawab... 

No comments: