Perhatian


Kebanyakan post di dalam blog ini disalin dari posting dari sahabat-sahabat blogger lain untuk rujukan saya pada masa akan datang. Jadi saya lampirkan sekali link ke post asal bagi menjaga hakcipta post serta memudahkan anda dan saya ke post asal. Harap Maklum

Saturday, March 17, 2012

Kualiti keris mengikut perspektif Jawa

sumber: http://zainamy.multiply.com/journal/item/107
Recycle dr vsf (dialih bahasa)

1. Faktor tunggal yang paling penting adalah keharmonian. Semuanya harus dilihat seolah-olah ia adalah sebahagian daripada keseluruhan. Semua komponen berasingan perlu bersatu dengan teguh dan betul. Semua bahagian yang berasingan wajar lengkap dan berpadanan. Tidak boleh diterima hulu Solo dengan sarungnya Jogja. Lebih-lebih lagi, sarung Jawa dipadan dgn bilah Sumatra.
2. Aring harus sesuai dengan mulut sarung yang fit (muat elok). Ia tidak harus longgar dan bergerak-gerak dalam sarung.
3. Sarung harus mempunyai sama ada patina yang elok, atau berkilat. Tidak sumbing atau retak; ini sukar dijumpai dengan keris antik .
4. Kayu sarung harus memaparkan serat menarik. Sebaliknya, dalam kebanyakan serat Timoho yg berharga, mesti ada chatoyancy iaitu effek 3D, seperti mata kucing. Walau bagaimanapun, cendana wangi merupakan salah satu kayu yang paling dihargai yg mempuyai serat sangat plain.
5. Pendokok mungkin boleh dinilai sama seperti hasil kerja logam Eropah. Ia harus sesuai dengan sarung, bahan yang tebal lebih diutamakan dpd nipis, embossing perlu dalam, bersih dan positif. Pendokok lama yg tidak rosak boleh mencapai harga premium.
6. Hulu harus tanpa cip dan tak retak, ukiran harus dalam, bersih dan positif. Kayu yang paling dinilai tinggi ialah Jawa tayuman, biasanya warna kemerahan, padat, dan tenggelam dalam air. Ia sangat mudah retak, dan perlu dielak terdedah kpd cahaya matahari.
7. Bilah harus betul bersih sebelum dipamerkan. Aring harus ketat. Kebanyakan bilah yang telah dibersihkan di Jawa sejak adanya Araldite (mungkin kira-kira 1960) akan didapati Araldite antara bahagian bawah aring dan pangkal bilah, dan di sekeliling pangkal pesi itu. Ini tidak harus dianggap sebagai kecacatan. Meranggi Jawa telah menerima pakai penggunaan bahan ini untuk membantu mencegah hakisan lanjut kawasan di antara pangkal aring dan bilah (biasanya araldite ini tidak jelas, kerana telah dicampur dengan serbuk besi)
8. Kerja tangan (Garapan) bilah bermutu tinggi: menonjolkan ketelitian & kehalusan, garisan positif, diutamakan ukiran perabot perlu sekata di kedua-dua belah bilah. Keseluruhan perlu harmonis: apabila anda melihat bilah, tergambar imej pemuda perwira yg kuat atau tangkas; bukan seorang tua yang gemuk. Sama ada yang berkuasa, atau tangkas, bergantung kepada Tangguh.
9. Bahan Pamor perlu bersesuaian dengan usia: umumnya; Keris tua - pamor kontras rendah; Sebaliknya keris baru - pamor kontras tinggi (campuran Nickel).  Corak pamor harus terkawal dan menarik.
10. Umumnya: Dua petua penunjuk kualiti ialah aring harus teguh buatannya dan bentuknya sempurna, dan bahan pamor dan besi baja terkawal sekata di sekeliling mata bilah. Tetapi, kedua-dua penunjuk jarang sekali akan dijumpai pd bilah keris yg sama.

Jadi apa keris yang baik itu ?

1. Keris yang baik bagi seseorang adalah keris yang cocok dan bermanfaat bagi pemilik keris, ini jika kita lihat dari sisi isoteri keris
2. Keris yang baik adalah keris yang mengikuti pakem perkerisan, garap, ukuran, ketelitian, keseimbangan, pamornya, kandungan besi, baja dan pasikutannya, ini jika kita lihat dari sisi eksoteri

Alangkah baiknya kedua jawaban tersebut dipakai sebagai ukuran dalam mencari dan memiliki sebuah keris, keris harus benar dari sisi eksoteri dan cocok dari sisi isoteri. Akhirnya kita akan mendapatkan sebuah keris yang baik secara Garap dan cocok berdasarkan isi atau tayuhannya.

No comments: