Perhatian


Kebanyakan post di dalam blog ini disalin dari posting dari sahabat-sahabat blogger lain untuk rujukan saya pada masa akan datang. Jadi saya lampirkan sekali link ke post asal bagi menjaga hakcipta post serta memudahkan anda dan saya ke post asal. Harap Maklum

Wednesday, February 12, 2014

Memanah bukan sekadar sukan

Memanah dalam Islam ada disebut oleh rasulullah sebagai sukan yang sangat digalakkan di samping berkuda dan berenang.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud 

"Ajarlah anak-anakmu berenang, memanah dan berkuda"

“Lemparkanlah (panah) dan tunggangilah (kuda).”(Riwayat Muslim).

Memanah Turki Uthmaniah




               Apabila bercakap mengenai memanah tradisional, tidak dapat tidak tentera Muhammad Al-Fateh Turki Utmaniah akan disebut sebagai legenda tentera pemanah terbaik. Zaman itu merupakan zaman kegemilangan Islam di bawah Turki Uthmaniah. kejayaan umat Islam menawan Kota Konstatinopel di bawah pimpinan Sultan Muhammad Al-Fateh selalu disebut-sebut. Beliau disebut-sebut 800 tahun sebelum kelahirannya sebagai raja yang baik serta tentera yang baik yang akan menakluki Konstantinopel.

Sultan Muhammad Al-Fateh
Memanah Tradisional di Malaysia


             Sejarah memanah di Nusantara adalah sama ada telah hilang atau musnah. Walau bagaimanapun, bukti terawal memanah boleh didapati di dalam catatan perjalanan Ibn Battutah (1304 - mungkin 1368 atau 1377 Masehi), pengembara Muslim dari Maghribi. Beliau bercakap mengenai Urduja , seorang puteri pahlawan terkenal kepada kita seperti yang pertama Che Siti Wan Kembang, yang tentera terdiri daripada lelaki dan wanita pemanah menunggang kuda.
            Kira-kira seratus tahun kemudian, Melaka berkembang menjadi pelabuhan perdagangan antarabangsa dan Islam adalah penggerak di sebalik pertumbuhan dan kejayaannya. Dalam Islam, memanah adalah fardu kifayah (iaitu obligasi penyandang agama, bukan pada setiap individu, tetapi apabila masyarakat dengan perwakilan ) dan Nabi Muhammad, selawat dan salam yang Maha Berkuasa ke atasnya, banyak menekankan keperluan dan kepentingan belajar memanah.


            Dengan yang demikian , ia akan menjadi logik untuk membayangkan bahawa seperti negara Islam yang besar ia sekali ialah, penggunaan kuda dan memanah perlu menjadi amalan biasa, walaupun kekurangan bukti. Malah sebelum Melaka berkembang menjadi pelabuhan perdagangan antarabangsa, pengaruh Empayar Uthmaniyyah semakin meningkat dan Uthmaniyyah terkenal dalam kemahiran pemanah berkuda mereka. 


Telah direkodkan bahawa Urduja membeli busur dan anak panah daripada orang Arab dan orang-orang Turki. Beliau juga membeli kuda dari mereka dan dia belajar bahasa mereka juga. Ia juga dengan sendirinya menyimpulkan bahawa pemanah pahlawan kita mesti mengamalkan teknik yang digunakan oleh pemanah Islam (bertentangan dengan kaedah lain ).

            Kami masih mendedahkan bukti jenis busur, anak panah, aksesori yang berkaitan dan pakaian yang digunakan . Penemuan kami setakat ini membawa kita kepada kesimpulan bahawa jenis busur adalah serupa dengan busur Uthmaniyyah dengan beberapa ciri-ciri yang khusus kepada rantau geografi nusantara.




Memanah dalam tradisi Jepun


Kyūdō (弓道:きゅうどう?), secara literal bermaksud "arah busur", merupakan seni memanah Jepun, juga merupakan seni bela diri Jepun yang moden (gendai budō).
Dianggarkan bahawa terdapat lebih kurang setengah juta pengamal-pengamal kyūdō hari ini. Kyūdō merupakan sukan yang jarang dipraktikkan, dan tidak bergantung pada jantina mahupun umur. Jika para pengamal berdedikasi terhadapnya, tidak kira lelaki ataupun perempuan, mereka mampu mempelajarinya tidak mengira usia. Meskipun seseorang mampu mempelajari kyūdō pada bila-bila masa dalam kehidupan mereka, untuk menyempurnakan latihan ini boleh mengambil masa sepanjang hayat.
(sumber: wikipedia)

lagi sumber mengenai kyudo: http://www.kyudo.com/kyudo.html

No comments: