Perhatian


Kebanyakan post di dalam blog ini disalin dari posting dari sahabat-sahabat blogger lain untuk rujukan saya pada masa akan datang. Jadi saya lampirkan sekali link ke post asal bagi menjaga hakcipta post serta memudahkan anda dan saya ke post asal. Harap Maklum

Thursday, July 18, 2013

Ziarah 9 Ramadhan 1434 bahagian 1 - Makam tok kenali, dan guru-guru tua

Kebetulan pagi ini (khamis), saya mempunyai sedikit kelapangan. Jadi saya mengajak Long Muhammad bagi melawat beberapa makam dan guru-guru tua. Perancangan asalnya hanya ingin melihat makam sultan Omar dan Raja Bahar, memandangkan dalam perjalanan ke Kota Jembal, kami juga akan melalui Kenali dan rumah beberapa guru tua yang sedang uzur, maka kami singgah di beberapa perhentian.

Perhentian pertama adalah makam Tok Kenali. Rupanya makam Tok kenali ini begitu dekat dengan saya. Saya selalu melalui kawasan ini dan pernah melihat beberapa papan tanda, tapi masih belum digerakkan untuk menghampirinya. Baru kali ini saya diizin menghampiri makam Tok Kenali.

Makam Tok Kenali di bawah binaan wakaf


Setelah menziarahi makam Tok Kenali, kami menuju ke rumah Cikgu Nik Ahmad, selaku setiausaha Persatuan Kerabat Raja Jembal, serta aktif mengajar tasauf di masjid-masjid sekitar Kota Bharu.

Beliau sangat aktif dalam masyarakat dan sangat gigih ke sana ke mari menimba ilmu dan menyampaikannya kepada masyarakat.

Bersama Cikgu Nik Ahmad yang uzur lebih dua bulan

Selesai di rumah Cikgu Nik Ahmad, kami memecut lagi. Kali ini menuju ke Kota Jembal. Dalam perjalanan, kami singgah ke rumah Hj Abdul Halim Bashah (IBHAR) yang banyak menulis mengenai Melayu, wali songo, dajal, imam mahadi serta peristiwa akhir zaman. 

Beliau juga agak kurang sihat dan pernah dihantar ke hospital beberapa kali sebelum memasuki bulan Ramadhan ini. Saya beberapa kali tertangguh hasrat berjumpa dengan beliau, hikmahnya, dapatlah saya mengenali rumah beliau.

Berkongsi sejarah Kelantan bersama Long Muhammad

Sempat bergambar bersama Hj Halim, beliau merupakan anak kelahiran Kedah, namun menjadi rujukan sejarah Kelantan
bersambung ke bahagian 2

1 comment:

Unknown said...

Cikgu Halim,,tuk guru sy..huhuu,,