Perhatian


Kebanyakan post di dalam blog ini disalin dari posting dari sahabat-sahabat blogger lain untuk rujukan saya pada masa akan datang. Jadi saya lampirkan sekali link ke post asal bagi menjaga hakcipta post serta memudahkan anda dan saya ke post asal. Harap Maklum

Wednesday, July 10, 2013

1 Ramadhan 1434 - hakikat berlapar

Kehadiran bulan Ramadhan yang dinanti setiap tahun oleh semua umat Islam disambut dengan penuh syukur dan kemeriahan pesta ibadah. Syukur pada tahun ini aku masih diberi peluang ke madrasah tarbiah Ramadhan lagi dalam keadaan yang lebih sihat dan sejahtera dari sebelumnya. Nikmat Ramadhan pada tahun ini diperolehi dengan harga yang sangat tinggi bagiku.

Aku telah dipersiapkan fizikal seperti 10 tahun yang lalu, dengan perut yang cepat kenyang serta tidak boleh makan sebanyak 10 tahun lalu. Juga syukur kerana sebulan sebelum bertemu Ramadhan, aku diberi peluang merasai terapi bekam yang penuh dengan hikmah dan rahsia dari Yang Maha Pencipta.
Sesungguhnya nikmat fizikal yang sihat adalah antara nikmat yang besar dalam kehidupan manusia. Benar sekali jika dikatakan rasulullah selalu berlapar.

Dibawakan beberapa hadis mengenai berlapar.

Nabi Muhammad SAW bersabda “Seseorang tidak pernah memenuhkan karung seburuk perutnya, cukuplah bagi seseorang beberapa suapan untuk membetulkan tulang belakangnya (memperolehi tenaga), jika perlu untuk mengambil lebih, maka satu pertiga ruang untuk makanan, sepertiga untuk air dan sepertiga untuk pernafasan.”
(hadith riwayat Imam Ahmad, Termidzi, Ibnu Majah dan Nasa’i).

“Kami adalah kaum yang tidak akan makan kecuali apabila lapar dan apabila kami makan tidak sampai terlalu kenyang.”
(Hadis riwayat Abu Daud)

Dari Abu Hurairah ra, katanya:
Ada seorang laki-laki yang biasanya banyak makan. Setelah masuk Islam, makannya sedikit. Hal itu diceritakan orang kepada Rasulullah SAW. Beliau bersabda: Orang yang beriman makan untuk satu perut. Orang kafir makan untuk tujuh perut."
(Shahih Bukhari)

Nabi SAW juga bersabda, “Perut adalah rumah segala penyakit”.

 “Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat ibadat (atau mengerjakan sembahyang), dan makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau; sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang yang melampaui batas.
(Al-'Araf 7:31)

Syukur sekali aku ditunjukkan hikmah berlapar sebelum bertemu Ramadhan maka masuk saja Ramadhan boleh ditumpukan kepada pengisian kerohanian yang hakikatnya merupakan perkara yang berkali ganda lebih penting berbanding fizikal. Moga kita sama-sama dapat menemui hakikat penciptaan dan diberi rahmat, pengampunan serta pembebasan dari neraka Nya.

Link yang membantu pemahaman pengurangan kandungan lemak dalam badan:

http://www.taknakgemuk.com/
http://www.sihatselalu.com.my/2010/09/diet-tetap-gemuk-kerana-rendah-bmr.html

Boleh dikaji semula sunnah berbekam yang dianjurkan rasulullah serta amalan pengambilan garam.

http://tenteraberkuda.blogspot.com/2013/06/tentang-bekam-kebaikan-berbekam.html
http://tenteraberkuda.blogspot.com/2013/10/titik-titik-bekam-utama-bekam-sunnah.html
http://tenteraberkuda.blogspot.com/2013/05/rahsia-pengambilan-garam-oleh.html

Serta khazanah kecergasan melayu yang menjadi amalan

http://tenteraberkuda.blogspot.com/p/abc.html

No comments: