Perhatian


Kebanyakan post di dalam blog ini disalin dari posting dari sahabat-sahabat blogger lain untuk rujukan saya pada masa akan datang. Jadi saya lampirkan sekali link ke post asal bagi menjaga hakcipta post serta memudahkan anda dan saya ke post asal. Harap Maklum

Friday, March 4, 2016

Berani Berniaga - part 2 - M.E.S.T.I.

Assalamualaikum,

Dalam entri ini, saya akan sambung ilmu yang diajar oleh Dr Azizan dalam Seminar Berani Berniaga 2013 di Sunway Carnival, Penang tempoh hari.

Beliau menceritakan cara cara untuk memastikan seorang usahawan itu lebih cepat berjaya.

M - Matlamat. Misi. Mentor
E  - E/Ilmu
S  - Sistem. Strategi.
T  - Tindakan
I   - Impian Yang Jelas

Ulasannya.....

Mentor

Untuk berjaya dalam apa jua bidang yang kita ceburi, kita perlu mempunyai matlamat. Apa yang kita lakukan kita perlu mempunyai misi.

Apabila mempunyai matlamat, barulah kita akan nampak hala tuju kita. Bila ada hala tuju, barulah kita senang untuk merancang apa yang perlu dilakukan bagi mencapai apa yang diimpikan.

Matlamat perlu ditulis. Kita perlu tulis, tampal di dinding dan tengok hari hari. Insya Allah. Kalau kita tengok hari hari, matlamat ini akan meresap masuk ke dalam diri kita. Seluruh sel dalam badan kita akan menggerakkan kita ke arah apa yang kita impikan.

Untuk seseorang Usahawan berjaya dengan lebih mudah, kita memerlukan Mentor yang sudah pun terbukti berjaya.

Perumpamaan yang beliau berikan begini.

Semua orang boleh menaiki Gunung Kinabalu. Cuma yang membezakan adalah ada orang yang sampai cepat ke puncak dan ada yang sampai lambat ke puncak.

Cuba bandingkan seorang yang menaiki Gunung Kinabalu seorang diri tanpa dibantu oleh orang lain. Beliau akan tetap sampai ke kemuncaknya. Namun, beliau akan mengambil masa yang panjang kerana terpaksa menempuh pelbagai ranjau yang berduri.

Dibandingkan dengan seorang lagi yang menaiki Gunung Kinabalu, tapi dia dibantu oleh seorang juru pandu yang sudah menjadi kerjanya mendaki Gunung Kinabalu. Beliau akan dibantu untuk melalui jalan yang lebih mudah dan mengelak daripada melalui jalan yang sukar. Maka, beliau akan lebih cepat untuk sampai ke kemuncaknya.

Begitulah juga dengan Usahawan. Seorang usahawan lebih mudah dan cepat berjaya kalau dibantu oleh usahawan lain yang sudahpun berjaya.

Maka, untuk berjaya dengan lebih cepat. Kita memerlukan seorang mentor yang boleh membantu kita untuk menjadi usahawan yang berjaya dengan lebih cepat.

Saya bagi satu contoh.

Semasa saya memulakan perniagaan ternakan ayam ini, saya tidak mendapat mentor yang betul. Maka saya banyak melakukan kesilapan. Dua tahun pertama saya menjalankan perniagaan merupakan tempoh yang amat sukar untuk saya.

Selepas bertemu dengan mentor yang betul, Alhamdulillah. Barulah saya nampak perniagaan ayam ini rupanya menguntungkan.

Dan mereka yang belajar daripada saya dapat mengelak daripada melakukan kesilapan yang telah saya lakukan. Mereka lebih pantas berjaya.

Nasihat Dr Azizan kepada para usahawan, carilah Mentor yang sudah berjaya dan belajarlah daripada mereka. Insya Allah, kita akan lebih cepat berjaya.

Jangan tersalah mencari mentor. Takut takut dia membawa kita ke jalan yang salah.

Kes Maria

Maria pun sama. Saya perhatikan, Maria lebih mudah berjaya dalam perniagaan online kerana Maria ada mentor yang sudah terbukti berjaya.

Maria hanya belajar daripada mentornya. Buat apa yang mentornya buat. Tiru satu persatu. Dan Alhamdulillah. Resultnya hampir sama macam yang mentornya dapat.

Dalam menjual Premium Beautiful, mentor Maria namanya Ija. Ija memang guide Maria step by step. Every step is guided. Dari promosi di facebook, entri di blog, instagram, like button di blog, semuanya mereka ajar.

Ini menyebabkan mudah untuk Maria buat sales secara online ini.

Dalam menjual set bersalin Shaklee pula, mentor Maria adalah Ainul. Juga di buat secara online. Semuanya di ajar. 

Kesannya..... Allah Allah... saya suruh Maria share dengan anda Inbox emel dia... Penuh dengan soalan dari customer yang bertanyakan produk Shaklee. Saya pun sebenarnya terkejut. Macam tak percaya pun ada.

Ini belum saya tengok mesej di telefon, mesej di facebook dan mesej di Whatsapp Maria. Penuh. Kadang kadang, saya tengok Maria tak sempat nak jawab semua orang.

Itulah puncanya, kadang kadang Maria terlewat menjawab soalan anda. Lagi pun, sekarang dia masih bekerja. Jangan risau, hari Jumaat ini last day dia kerja. Lepas ni full time buat bisness online. Saya nak bagi KPI kat Maria, kena jawab soalan customer dalam tempoh 1 jam. Heheh...

Tambahan pula, Maria ada saya sebagai mentornya. Alhamdulillah, saya dah pun pergi kursus advance yang dianjurkan oleh Dr Azizan dalam Seminar Advanced Marketing Power tahun lepas.

Allah Allah.... Senang saja nak buat bisnes kalau kita tahu caranya. Inilah yang saya katakan, kita perlukan mentor untuk berjaya dengan lebih mudah.

Ilmu / Elmu

Untuk berjaya, seorang usahawan itu perlukan ilmu. Usahawan itu perlulah menjadi 'pakar' dalam bidang yang diceburi untuk mempercepatkan langkah untuk menjadi usahawan berjaya.

Dr Azizan sengaja mengeja Ilmu dengan Elmu, ini kerana Ilmu tanpa Emosi yang kuat tidak mampu untuk mendorong kita untuk melakukan sesuatu yang luar biasa. Untuk berjaya, seseorang itu perlulah mempunyai emosi, iaitu keazaman yang kuat dari dalam diri yang mengatakan, "Aku mesti kaya dan berjaya"

Dengan emosi dalam diri yang kuat, barulah seseorang itu mampu untuk melakukan sesuatu yang luar biasa untuk mencapai kejayaan yang luar biasa.

Dan ilmu ini haruslah diperdalami sebelum seseorang itu memulakan perniagaannya. Dan ia harus dipelajari daripada Mentornya.

Sistem

Setiap orang yang sudah berjaya, akan meninggalkan 'track' yang telah beliau lalui sehingga beliau berjaya.

'Track' inilah yang dinamakan Sistem.

Maka, mereka yang baru ingin menceburi bidang perniagaan itu haruslah mengikut Sistem yang telah digunakan oleh mereka yang telah berjaya.

Jika kita melakukan apa yang telah dilakukan oleh orang yang berjaya, maka kita TERPAKSA berjaya seperti mereka.

Kerana kita juga melakukan perkara yang sama yang telah mereka lakukan. Tindakan yang sama akan menghasilkan 'result' yang sama.

Dalam memulakan perniagaan, kita seharusnya mempunyai perancangan apa yang perlu dilakukan untuk memastikan perniagaan yang akan dilakukan berjaya. Inilah yang dinamakan Sistem.

Insya Allah. Dengan Sistem yang terbukti berkesan, kalau kita ikuti. Pasti dan pasti kita akan berjaya.

Dr Azizan menceritakan, dalam Seminar Berani Berniaga ini, beliau hanya mampu memberi tunjuk ajar kepada para peserta mengenai Mentor, Elmu dan Sistem sahaja.

Tindakan dan Impian haruslah dilakukan oleh para peserta sendiri.

Beliau memberi perumpamaan yang kita boleh menarik seekor kuda ke tepi sungai, tetapi kita tidak boleh memaksa kuda itu untuk minum.

Beliau boleh memberi tunjuk ajar yang sebaiknya dari segi Mentor, Elmu dan Sistem. Namun, jika tiada Tindakan dan Impian daripada kita. Maka, beliau tidak dapat membantu kita lagi.

Kita seharusnya bertindak selepas mempelajari apa yang perlu. Dan kita juga harus mempunyai Impian, apa yang ingin kita capai melalui perniagaan yang kita jalankan.

Orang yang berjaya akan mempunyai Impian yang jelas apa yang mereka mahukan daripada apa yang mereka lakukan.

Seperti pepatah orang Jawa, "Begin with the end in mind"

Semasa kita mulakan perniagaan itu, kita dah tahu apa yang hendak kita capai dan bagaimana cara yang perlu dilakukan untuk mencapai apa yang kita mahukan.

Jika kita tidak ada MESTI ini, bukan kita tidak boleh berjaya. Namun, agak sukar untuk kita berjaya. Inilah puncanya ramai yang buat perniagaan tetapi GAGAL dalam perniagaan mereka. Semoga kita tidak termasuk dalam golongan ini.

Melalui entri ini, saya mahu anda para pembaca semua faham. Untuk berjaya, kita perlu belajar daripada mereka yang sudah pun berjaya.

Persoalan yang ingin saya tujukan, siapakah mentor anda? Adakah anda mempunyai ilmu yang mencukupi untuk memasarkan produk yang anda miliki? Adakah anda mempunyai sistem untuk menjalankan perniagan online. Dan apakah Tindakan serta Impian anda?

Jika anda tidak mempunyai MESTI yang jelas, bukan saya nak katakan anda tidak akan berjaya. Anda boleh berjaya. Namun, agak sukar dan ia akan mengambil tempoh masa yang lama.

Nasihat saya kepada anda, anda perlu mencari seorang MENTOR yang pakar dalam membuat 'marketing' melalui online. Belajar daripada mereka apa yang mereka lakukan untuk memasarkan barangan mereka dan lakukan perkara yang sama.

Anda mungkin menjual produk kesihatan. Mentor anda mungkin menjual pakaian. Tetapi melalui teknik yang sama iaitu Sistem Online. Belajarlah daripada dia bagaimana untuk 'menonjolkan' diri kita melalui perniagaan online.

Dan jika ada di antara para pembaca yang membaca blog ini atau saudara mereka menjalankan perniagaan, namun masih belum berjaya. Tanyalah, apa MESTI mereka? Jika mereka tidak mempunyai MESTI yang jelas, inilah puncanya mereka lambat berjaya.

Semoga sedikit ilmu yang saya kongsi ini, dapat memberi motivasi yang besar kepada mereka yang sekarang ini menjalankan perniagaan secara kecil kecilan. Ataupun mereka yang menjalankan perniagaan besar besaran tetapi masih belum berjaya.

Saya suka kalau anda berjaya. Saya mahu anda berjaya. Saya mahu anda kaya dan berjaya. Semoga suatu hari nanti, tiada lagi orang yang layak menerima zakat dinegara kita. Amin.

Semasa kursus ini, saya sudah menyaksikan seorang yang hampir menjadi 'peragut' kerana tidak ada wang menjadi jutawan menggunakan melalui ilmu yang diajarkan oleh Dr Azizan. Jika beliau boleh berjaya. Mengapa tidak kita?

Insya Allah, akan saya kongsikan pengalaman ini dengan anda semua dalam entri berikutnya
.
Wassalam

sumber:
http://www.mariafirdaus.com.my/2013/04/berani-berniaga-part-ii-mesti.html

13 comments:

GLORIA'S LOAN COMPANY said...

Apakah Anda ingin memenuhi impian Anda dengan dana? Dalam 24 jam, PERUSAHAAN PINJAMAN GLORIA (GLC) menyediakan semua jenis pinjaman Internasional / Lokal, mis. Pinjaman bisnis, pinjaman rumah, dan lain-lain Pinjaman dengan tingkat bunga 2%. Siapa pun yang tertarik harus menghubungi kami melalui email dengan informasi di bawah ini;

Data pemohon:
1) Nama Lengkap:
2) Negara
3) Alamat:
4) Seks:
5) Bekerja:
6) nomor telepon:
7) Posisi saat ini di tempat kerja:
8 Penghasilan bulanan:
9) Jumlah pinjaman yang dibutuhkan:
10) Periode pinjaman:
11) Apakah Anda mendaftar sebelumnya:
12) Tanggal Lahir:
E-mail: (gloriasloancompany@gmail.com) ATAU Nomor Whatsapp: Nomor WhatsApp: +1 (361) 645-7557.
Terima kasih

GLORIA'S LOAN COMPANY said...

Apakah Anda ingin memenuhi impian Anda dengan dana? Dalam 24 jam, PERUSAHAAN PINJAMAN GLORIA (GLC) menyediakan semua jenis pinjaman Internasional / Lokal, mis. Pinjaman bisnis, pinjaman rumah, dan lain-lain Pinjaman dengan tingkat bunga 2%. Siapa pun yang tertarik harus menghubungi kami melalui email dengan informasi di bawah ini;

Data pemohon:
1) Nama Lengkap:
2) Negara
3) Alamat:
4) Seks:
5) Bekerja:
6) nomor telepon:
7) Posisi saat ini di tempat kerja:
8 Penghasilan bulanan:
9) Jumlah pinjaman yang dibutuhkan:
10) Periode pinjaman:
11) Apakah Anda mendaftar sebelumnya:
12) Tanggal Lahir:
E-mail: (gloriasloancompany@gmail.com) ATAU Nomor Whatsapp: Nomor WhatsApp: +1 (361) 645-7557.
Terima kasih

Mohammad Ismali said...

kesaksian nyata dan kabar baik !!!

Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.com
dan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

annisa berkarya said...

Salam kepada semua orang, Tuhan pasti akan menjawab semua pemberi pinjaman palsu yang mencuri uang kita dengan menyamarkan pemberi pinjaman kepada kita, mereka datang dengan segala macam pembicaraan manis seperti memberikan pinjaman dengan tingkat bunga rendah, mereka semua scam kecuali Ibu yang baik. Perusahaan Rossa Stanley, yang merupakan satu-satunya pemberi pinjaman yang benar dan asli yang meminjamkan bunga 2%, inilah kisah saya, nama saya adalah annisa dari bali, indonesia, seorang pemilik restoran, jangan tertipu atau takut pinjaman tidak dapat diperoleh dari internet, itu mungkin dan saya penerima pinjaman Internet. Saya membaca beberapa komentar Anda tentang bagaimana Anda scammed, Ya mereka scammers, dan mereka juga pemberi pinjaman nyata. Dan ibu rossa adalah salah satunya. Karena banyak pemberi pinjaman scam, saya awalnya skeptis, saya memutuskan untuk meminta pinjaman kepada ibu rossa, jadi saya menghubungi ibu rossa untuk permintaan pinjaman saya sebesar Rp100.000.000,00 dan dalam waktu 24 jam pinjaman saya disetujui dan dikirim ke rekening bank BCA saya, dan pinjaman ini datang dengan tingkat bunga sangat rendah 2% tidak seperti bank-bank di sini di Indonesia yang memberikan pinjaman sebesar 7% atau lebih, saya harus mengakui ketika saya mendapatkan uang, saya terkejut dan masih terkejut sampai saat ini, walaupun ada beberapa yang ditolak karena tidak memenuhi syarat untuk pinjaman. Tetapi saya diberikan karena keseriusan dan pendekatan saya yang tulus, saya mendapatkan pinjaman, dan ketika saya bertanya kepada ibu rossa bagaimana dia mendapatkan uang yang dia pinjamkan kepada banyak orang, dia mengatakan itu didukung oleh negara-negara bersatu dan bank dunia untuk membantu orang miskin sekitar ASIA dan AFRIKA untuk mengurangi kemiskinan saya tidak bisa berhenti berterima kasih kepada ibu rossa karena telah menyingkirkan saya dan keluarga saya dari kemiskinan, jadi saya merasa karena dia baik dan baik kepada saya, saya perlu berbagi berita tentang perusahaannya sehingga orang-orang akan tahu tentang dia pinjaman perusahaan dan juga menghindari jatuh cinta kepada pemberi pinjaman palsu yang membanjiri mana-mana dengan cerita palsu., Anda dapat berbicara dengan ibu rossa melalui email, whats-app dan teks, saya merasa dibandingkan dengan berbagi rincian ini tetapi banyak yang tidak serius dan akan memanggil ibu tidak perlu jadi saya hanya bisa memberikan alamat emailnya untuk menghubungi ibu rossa yang rossastanleyloancompany@gmail.com, jika Anda menghubungi mereka, mereka akan menjawab Anda dengan cepat dan jika Anda ragu akan sesuatu, Anda dapat menghubungi saya di Facebook @ annisa buat atau emai Aku di annisaberkarya@gmail.com. semoga ALLAH yang Mahakuasa terus memberkati dan melindungi wanita rossa stanley yang baik dan pengertian ini.

Credit Financial Group said...

Apakah Anda seorang pebisnis / wanita atau pegawai pemerintah dan Anda ingin mandiri secara finansial dan menumbuhkan bisnis Anda ini adalah kesempatan Anda, kami menyediakan semua jenis pinjaman baik jangka panjang maupun jangka pendek, proses kami sangat sederhana dan mudah semua orang dapat mengajukan permohonan , Anda tidak harus terus menjadi tanggung jawab keuangan kepada siapa pun, hari ini Anda dapat memutuskan untuk memiliki kebebasan finansial Anda sendiri dan kehidupan yang lebih baik untuk diri dan keluarga Anda, kami sangat bersedia memberi Anda pinjaman pilihan Anda, berapapun jumlah yang Anda butuhkan, kami akan menyediakannya untuk Anda. Jangan hanya duduk di sana menyaksikan orang lain membuat kemajuan finansial, jika Anda ingin pinjaman ditambahkan ke modal Anda atau memulai bisnis Anda sendiri, ini adalah kesempatan Anda untuk menghubungi kami hari ini



Perusahaan: CREDIT FINANCIAL GROUP
E-mail: (creditfinancialgroup01@gmail.com)
Whatsapp : +447480724786
BBM INVITES: {DDA46523}

Ny. SISKA WIBOWO said...

Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

EWITA YUDA said...

Keajaiban tidak akan pernah berakhir, saya berdoa untuk allah untuk memberkati Nyonya Esther Patrick, saya kehilangan Ewita warga negara Indonesia, saya tinggal di JL.kutisari selatan geng ekonomi No. 13-G, Indonesia. Ibu saya mengatakan kepada saya bahwa dia akan melalui internet dan datang ke publikasi Nyonya Esther Patrick, mengatakan bahwa fasilitas kredit telah memberinya pinjaman kepada masyarakat umum dengan suku bunga sangat rendah 2% persen, Anda dapat menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui emailnya: [estherpatrick83@gmail.com].

Jadi, saya memberi tahu teman saya tentang pandangan meminjam dari Nyonya Esther Patrick, dan dia mengatakan dia tidak akan memberi tahu saya bahwa saya tidak meminjam dari Nyonya Esther Patrick, tetapi saya perlu meminjamkan sejumlah kecil untuk memeriksa apakah perusahaannya adalah perusahaan.

Jadi, saya bertindak atas sarannya dan menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui emailnya: [estherpatrick83@gmail.com] yang diposkan oleh ibu saya, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp200.000.000. Nyonya Esther Patrick menanggapi saya dan mengirimi saya semua syarat dan ketentuan perusahaannya yang saya baca dan saya menyetujui persyaratannya.Setelah persetujuan permohonan pinjaman, saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa jumlah Rp200.000.000 dikreditkan ke rekening bank saya dari perusahaan Nyonya Esther Patrick.
Saya sangat senang dan berbagi kabar baik dengan ibu saya dan teman saya yang menyarankan saya untuk terus maju.Ia menyelesaikan pembayaran kembali pinjaman tersebut pada 07 Juli 2018, dan saya meminta sejumlah Rp550.000.000 yang juga saya terima di rekening bank saya setelah prosedur itu dilakukan.

Jadi, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk memberi tahu siapa saja yang mencari pemberi pinjaman pribadi di Internet yang pasti akan menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui e-mail {ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM}Anda dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan bantuan atau Anda ingin bertanya tentang bagaimana saya mendapat pinjaman.Ini email saya: [ewitayuda1@gmail.com]Terima kasih, pengikut saya

SURYANTO SURYANTO said...

Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

 Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

Alberth Eduard Sanady said...

nama saya Alberth Eduard Sanady, saya berusia 47 tahun dan saya tinggal di Jl. Sorido Raya. km.12 No. 14. Kota Biak Provinsi Papua. Indonesia. Saya kehilangan 87 juta Rupiah kepada peminjam palsu hanya kerana saya memohon pinjaman 1 bilion Rupiah untuk melabur dalam perniagaan resort saya di Bali.
Baru-baru ini saya sedang membaca artikel berita di blog tentang mengenai mengenai pandemik coronavirus dan bagaimana ia telah mempengaruhi setiap sektor ekonomi.
Di blog saya, saya melihat kisah ibu yanti Ari dengan alamat, nombor telefon dan juga nombor Whatsapp pada bahagian komen tentang bagaimana dia meminjam dengan jayanya dari ibu ANA MICHAEL JAMINAN JAMINAN JAMINAN dan di bawah adalah maklumatnya

ibu Yanti Ari dengan nombor telefonnya: +62 821-1644-0184 dan nombor Whatsapp nya: +62 821-1644-0184. dia tinggal di Kota Medan. e-melnya: ariy62612@gmail.com dan ini adalah butiran syarikat yang dia katakan bahawa dia dihubungi.
PINJAMAN JAMINAN JAMINAN dan e-mel hubungan syarikat :: anamichaelguarantytrustloans@gmail.com

Daripada rasa ingin tahu, saya memutuskan untuk menghubungi ibu yanti untuk mengesahkan sama ada cerita yang dikongsi beliau adalah benar kerana saya sudah menjadi mangsa peminjam palsu, jadi saya memanggilnya dan kami juga bercakap pada whatsapp di mana dia menghantar saya semua bukti pinjamannya dari PINJAMAN TRUST JAMINAN.
Setelah melihat dan mengesahkan segala yang ibu memberitahu saya, saya memutuskan untuk menghubungi PINJAMAN JAMINAN JAMINAN dan saya telah hadir. Setelah saya menyerahkan semua dokumen yang diminta dari saya. Permohonan pinjaman saya telah diluluskan dan saya menerima pinjaman saya dalam akaun bank. Saya berjanji kepada ibu Yanti bahawa saya akan mengambil masa saya untuk berkongsi kebaikan jika saya menerima pinjaman daripada syarikat. Semoga Allah terus memberkati ibu Yanti dan syarikat untuk apa yang telah mereka lakukan untuk saya.
anda boleh menghubungi ibu Yanti jika anda mahu dan anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui e-mel saya: albertheduardsanady@gmail.com

RIKA NADIA said...

Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

SURYANTO SURYANTO said...

Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

 Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

Rida Yahya said...

Halo nama saya rida yahya, saya dari java Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengucapkan terima kasih kepada Tuhan Yang Maha Esa untuk hidup saya dan menggunakan syarikat (Syarikat Pinjaman Asmara Hasan) untuk mengubah hidup saya dari menjadi miskin menjadi kaya, saya mempunyai masalah kewangan dan ia sangat buruk dan sukar tetapi terima kasih atas kejujuran syarikat. SYARIKAT PINJAMAN ASMARA HASAN yang menolong saya dengan pinjaman 380 juta dan sekarang saya mempunyai pindahan pinjaman ke akaun bank saya dan saya hanya membuat pembayaran untuk memindahkan pinjaman saya tanpa menambah kesakitan dan sekarang saya dan keluarga saya bekerja dengan baik dan sekarang saya wanita perniagaan yang baik.

Sekiranya anda mengetahui bahawa anda memerlukan pinjaman dengan segera, saya akan mengesyorkan anda kepada Puan Asmara. di E-mel :: asmarahasanloancompany@gmail.com

Sekiranya anda mahu, anda masih boleh menghubungi saya ridayahya1234@gmail.com
Dan anda juga boleh menghubungi nombor WhatsApp Puan Asmara +1 (802) 695-0723 yang jujur

hadhira rahma said...

Saya Mrs.Hadhirarahma, saya ingin menggunakan media ini untuk memberi amaran kepada orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia agar berhati-hati, kerana mereka banyak penipu dan pemberi pinjaman pinjaman palsu di internet. Saya ingin berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan menolong saya dengan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman yang tulen, setelah itu saya telah ditipu oleh beberapa pemberi pinjaman di internet. Saya hampir kehilangan harapan sehingga Tuhan menggunakan seorang lelaki yang kebetulan menjadi sepupu saya, yang kemudian menyebut saya sebagai pemberi pinjaman yang sangat dipercayai bernama Puan Asmara meminjamkan pinjaman tanpa jaminan berjumlah 500 juta rupiah Indonesia (Rp 500,000,000) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan dan hanya pada kadar faedah 2%.

Saya sangat terkejut ketika memeriksa baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya minta telah dihantar terus ke akaun saya tanpa berlengah lagi. Kerana saya berjanji bahawa saya akan menyampaikan berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Oleh itu, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi dia melalui e-mel: (asmarahasanloancompany@gmail.com) dan dengan rahmat Tuhan dia tidak akan mengecewakan anda untuk mendapatkan pinjaman jika anda memenuhi syarat.

Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: (hadhirarahman@gmail.com) Akan melakukan yang terbaik untuk memenuhi pembayaran pinjaman yang saya hantar terus ke akaun bulanan. Itulah sebabnya Tuhan Yang Maha Kuasa akan sentiasa memberkatinya