Perhatian


Kebanyakan post di dalam blog ini disalin dari posting dari sahabat-sahabat blogger lain untuk rujukan saya pada masa akan datang. Jadi saya lampirkan sekali link ke post asal bagi menjaga hakcipta post serta memudahkan anda dan saya ke post asal. Harap Maklum

Thursday, April 14, 2016

Hukum memakai Tanjak

HUKUM MEMAKAI TANJAK. APAKAH IANYA SEBAHAGIAN DARIPADA SUNNAH?
1. Islam mengiktiraf budaya sesuatu bangsa
2. Fahami apa itu uruf
3. Assobiyah
Mengenai apa itu sebenarnya sunnah nabi yang diperkatakan dengan memakai jubah dan serban.
Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling takwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal. (Al Hujuraat:13)
Ayat ini menyeru manusia atas nama manusia, bukan bangsa tertentu. Kemudian mengakui kewujudan pelbagai bangsa dan suku kaum. Tujuannya agar kenal-mengenal dan mempelajari sesuatu yang baik antara satu sama lain.
Kelebihan tidak balik kepada jenis bangsa, tetapi kepada takwa. Inilah ISLAM.
Budaya Diiktiraf
Islam tidak menghapuskan adat dan budaya kaum yang tidak bercanggah prinsip-prinsip yang ALLAH mahu dalam kehidupan manusia. Adat dan budaya yang tidak membawa kepada kesyirikan, kezaliman, kekejian, bidaah, pendustaan, khurafat dan keruntuhan maruah tidak ditentang oleh Islam. Tidak penting adat itu berasal dari mana kaum sekalipun. Setiap kaum boleh mengekalkan adat dan budaya baik yang ada pada mereka. Bukan perjuangan Islam memaksa adat Arab ke atas bangsa lain. Begitulah juga sebaliknya.
Maka bukanlah perjuangan Islam itu memaksa bangsa lain berjubah dan berserban Arab. Tidak juga memaksa mereka memakan masakan Arab ataupun menggunakan ubatan Arab seperti yang disangka oleh sesetengah pihak. Bahkan Arab itu sendiri mempunyai perbezaan budaya dan adat disebabkan perbezaan kabilah dan tempat.
Mereka yang hidup Syam umpamanya, tidak sama dalam banyak aspek dengan mereka yang hidup di Hijaz. Begitulah seterusnya.
Sebab itu Ibn Taimiyyah (w. 728H) apabila menyebut tentang pakaian dan makanan yang mengikut sunnah menyebut: “Maka, bererti sunnah Rasulullah s.a.w dalam hal ini adalah seseorang memakai pakaian dan memakan makanan yang mudah didapati dalam negerinya.
Maka perkara ini berbagai-bagai, berdasarkan kepelbagaian negeri” (Ibn Taimiyyah, Majmu’ah al-Fatawa, 11/541, Riyadh: Maktab al-Abikan).
Nabi s.a.w tidak diutuskan untuk memperkenalkan design atau pun jenis pakaian, kasut, ubat, makanan yang berteras budaya kaum tertentu. Sebaliknya tugasan baginda menegakkan nilai-nilai yang mulia dan baik yang bersifat sejgata dalam kehidupan manusia. Manusia mungkin mempunyai bahasa yang sama, tetapi maksudnya berbeza.
Tuak di negeri-negeri Utara Malaysia memabukkan dan haram. Namun ‘tuak’ di Kelantan tidak memabukkan kerana ia merujuk kepada air nira. Maka tidak haram. Tentu sekali mengajak orang minum tuak di utara satu kesalahan, tetapi tidak di Kelantan.
Kayu sugi, berus gigi, ubat gigi adalah alat.. Yang menjadi sunnahnya adalah membersihkan gigi. tak kira apa jua alat.
Memakai kain batik di Terengganu dan Jawa tidak dianggap menyerupai perempuan. Namun dianggap menyerupai perempuan di negeri-negeri Utara Malaysia. Kalian tidak wajar memakainya ke masjid dan majlis orang ramai. Di Scotland, lelakinya memakai skirt (kilt) yang dianggap macam pakaian wanita di tempat lain. Lelaki Melayu memakai sampin dan baju Melayu yang berwarna lembut. Pakaian Melayu itu pada pandangan masyarakat lain bercirikan wanita dan tidak ‘cukup kelakiannya’. Namun tidak pada pandangan orang Melayu. Ia bergaya dan sangat lelaki.
Maka dalam memahami dan berdalilkan hadis Nabi s.a.w yang melarang lelaki menyerupai perempuan dan perempuan menyerupai lelaki itu hendaklah juga difahami budaya dan adat setiap kaum. Tidak boleh dihukum menyerupai wanita atau lelaki melainkan setelah difahami latar budaya sesuatu kaum.
Hamba pernah terbaca artikel dimana ada ‘ustaz’ Arab dari negara tertentu yang mempertikaikan wanita muslimah Malaysia memakai baju berwarna. Katanya, wanita hendaklah memakai baju berwarna hitam. Dia mungkin melihat Islam itu menerusi jendela budaya Arab di negaranya lalu dia ingin supaya budaya Arab itu dijadikan kewajipan ke atas bangsa lain. Maka hamba pula teringat atas bacaan hamba, akan kata Aishah bint Sa’d:
“Aku melihat enam dari isteri-isteri memakai pakaian mu’asfar (berwarna merah)” (Riwayat al-Baghawi dalam Syarh al-Sunnah). Ertinya isteri-isteri Nabi s.a.w pun memakai pakaian berwarna.
Maka kata al-Imam Ibn ‘Abd al-Barr (w. 463): “Adapun wanita maka ulama tiada perbezaan pendapat bahawa harus mereka memakai warna mu’asfar (merah), mufaddam (tersangat merah), warna ros, merah tanah” (al-Tamhid, 16/123, Muassasah al-Qurtubah).
Fahami Uruf
Memahami latar kaum sebelum mengeluarkan pandangan hukum amatlah penting. Jangan hanya kerana sesuatu itu disebut dalam sesebuah kitab yang ditulis oleh pengarang yang mempunyai latar adat ataupun budaya tertentu lalu kita hukum perkara yang berkaitan budaya tersebut kepada kaum lain. International Islamic Fiqh Academy dalam Sidang ke-5 pada 10-15 Disember 1988 telah mengeluarkan beberapa kenyataan berhubung dengan memahami ‘uruf (latar adat) sesebuah masyarakat dalam sesuatu fatwa. Antaranya disebut: “Tidak boleh bagi seorang faqih (ahli fekah) – sama ada dia mufti ataupun kadi – jumud apabila memetik pandangan dari kitab-kitab fuqaha (sarjana fekah) tanpa meraikan (mengambil kira) perubahan ‘uruf”.
Banyak dalil agama yang pelaksanaannya hendaklah dilihat kepada latar mereka yang terlibat. Umpamanya, Nabi s.a.w mengizinkan isteri mengambil tanpa kebenaran harta suami yang enggan mengeluarkan belanja untuk keluarganya. Ini berdasarkan keizinanan yang baginda sebut kepada Hind isteri Abu Sufyan.
Sabda Nabi s.a.w kepadanya: “Ambillah apa yang mencukupi untuk engkau dan anak-anakmu” (Riwayat al-Bukhari). Hadis ini dijadikan asas dalam masalah ini. Ertinya seseorang isteri yang bersuami kedekut boleh mengambil hartanya tanpa izin untuk belanja keluarganya dengan kadar yang memadai.
Fatwa atau pandangan hukum yang jumud ialah pandangan yang tidak mengkaji perbezaan latar budaya dan adat. Fatwa-fatwa yang seperti inilah yang mengharamkan sukan, persembahan kebudayaan, seni dan lain-lain. Fatwa yang jumud ini juga yang mengeluarkan hukum dalam buku-buku yang ditulis dalam masyarakat yang monarki untuk dilaksanakan dalam negara demokrasi. Fatwa yang jumud yang menyamakan kerajaan Nabi Sulaiman yang menjadi raja adil pada zaman baginda dengan raja lain yang penuh dengan sikap yang buruk, samseng dan rakus. Kejumudan juga telah menyamakan kerajaan Firaun dengan kerajaan demokrasi yang jauh lebih baik dari Firaun.
Assobiyah
Nabi Muhammad S.A.W yang dilantik menjadi Rasul kepada seluruh manusia juga sayangkan bangsa dan tanah air, tetapi kesayangan dan kecintaan itu diatur dengan petunjuk Islam, tanpa merosakkan hubungan kemanusiaan di kalangan berbagai bangsa dan suku kaum serta berbagai agama yang wajib hidup bermasyarakat, walaupun menegaskan hanya Islam yang diakui benarnya. Namun tidak boleh memaksa sesama manusia, kerana keperluan manusia seluruhnya dalam kehidupan dunia, sebelum berpijak ke alam akhirat, tidak boleh dihasilkan secara individu sahaja dan satu bangsa sahaja dan satu suku kaum sahaja.
Sempadannya ialah menegakkan Islam yang adil untuk semua. Sempadannya haram berlaku zalim terhadap sesiapa sahaja, sehingga zalim itu diharamkan terhadap kaum lain dan diharamkan juga membela kezaliman kaum dan bangsanya sendiri.
Sabda Rasulullah S.A.W (bermaksud), "(Bukan daripada kalangan kami orang yang menyeru kepada asabiyyah, bukan daripada kalangan kami orang yang berperang di atas tujuan asabiyyah dan bukan daripada kalangan kami orang yang mati di atas perjuangan asobiyyah)" - Rujuk Sunan Abi Daud
Assobiyah itu ialah fanatik terhadap kaum bangsa sendiri kerana kasih tanpa dasar yang benar dan adil sehingga menzalimi terhadap kaum dan bangsa lain dalam semua urusan cara hidup dan beragama. Maka Islam telah berjaya menyelamatkan bangsa Arab dengan Islam, sehingga menghapuskan asabiyyah kabilah suku kaum sesama bangsa Arab yang berperang sejak ribuan tahun dan permusuhan bangsa Arab terhadap bangsa lain, sehingga bangsa Arab setelah menganut Islam berjaya menjadi kuasa besar dunia yang mengambil alih pengaruh dua kuasa besar dunia Parsi dan Rom di zamannya.
Islam yang terkandung dalam al-Quran dan hadith itu tidak menolak kasih kepada bangsa masing-masing, tetapi melarang zalim terhadap bangsa selain bangsa kita. Islam tidak menghapuskan hak sesuatu bangsa secara tabii, seperti bahasa ibunda masing-masing dan budaya kaum masing-masing, tetapi melarang menjadi jahil dan keruntuhan akhlak dan Islam melarang paksaan dalam anutan agama dan Islam mewajibkan adil terhadap semua. Islam membetulkan cara hidup seluruhnya.
Begitulah hal keadaan orang MELAYU di TANAH MELAYU ini...
Asalnya Melayu itu sudah lama berTANJAK dan berKERIS ke mana-mana saja mereka pergi...
Di mana sepersalinan mereka itu sendiri sudah ditenun dengan songket berbenan emas yang tinggi tahap teknologi tekstilnya...
Pada ketika itu ianya menjadi kebiasaan, baik di lautan, kampung, istana, semuanya memakai perhiasan tutup kepala yang dipanggil TANJAK / DESTAR / TENGKOLOK...
Akan tetapi kedatangannya Benggali Putih merasakan PELIK dengan pemakaian orang Melayu yang mana daripada segi teknologi Tekstil itu JAUH LEBIH MAJU berbanding mereka...
MELAYU itu juga sememangnya daripada asalnya mula BERDAGANG...
Berbeza pula hari ini, apabila MELAYU itu kelluar ber-TANJAK, rata-rata persepsi (tanggapan) masyarakat mengatakan TANJAK itu UNTUK PENGANTIN... Pelbagai kata-kata yang secara tidak langsung telah membuka PEKONG di dada mereka sendiri...
"kenapa bertanjak? ada buat persembahan kat mana-mana ke?"
"ada tarian ke bang?"
"eh peliknya baju raya abang, bertanjak bagai, macam pendekar."
" apalah mamat ni, dunia dah moden still nak pakai baju KUNO..ahhahaha"
Itulah hal hakikat yang nyata, terlalu ramai daripada mereka yang langsung tidak mengetahui asalnya melayu... janganlah kita mempersalahkan mereka sebaliknya PIKULLAH TANGGUNGJAWAB ini untuk menyampaikan kepada mereka agar setiap daripada mereka akan menjadi seperti asalnya...
jika datangnya MELAYU itu di-PELIK-kan oleh Benggali Putih yang datang ke Alam Melayu, kini di akhir zaman, Melayu itu sendiri menjadi PELIK kepada warisannya sendiri...
Ingin hamba tegaskan di sini bahawa, busana tradisional Melayu inilah yang paling hampir dengan pakaian Rasulullah SAW kerana tengkolok merupakan serban orang Melayu. Jika Rasulullah SAW melilit serban sebanyak lima kali, tanjak atau destar atau tengkolok juga mempunyai lima tingkat.
Serban pada ASAL-nya bukan milik orang ISLAM... TETAPI milik bangsa ARAB!! Akan tetapi menjadi SUNNAH pada kita kerna Rasulullah memakainya... TIDAK WAJIB...
Rasulullah SAW memakai jubah, dan Tekua ini merupakan Jubah Melayu.
Seluar Rasulullah SAW atas paras buku lali, Seluar Mengan juga rekaannya menepati ciri-ciri sunah Rasulullah SAW. (MANA DATANG-nya istilah kolot & kuno saudara yg dikasihi?? Perhatikan orang2 pondok mahupun berpindidikan Islam, mereka pun memakai seluar di atas buku lali.. Waima orang tabligh)
Samping pula mempunya ciri yang sama dengan Kain Jubah Arab.
Budaya dan adat juga dibentuk oleh teknologi dan perkembangan ketamadunan manusia. Semuanya hendaklah diambil kira. Islam tidak menentang apa yang tidak menyanggahi prinsip-prinsipnya yang luhur.
Maka, fahami latar budaya dan adat, baru keluarkan hukum...!!!
“Wahai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jauhkan dari kebanyakan sangkaan buruk. Sesungguhnya sebahagiannya adalah dosa.”
(12 : al-Hujurat).

Disalin dari FB: 
https://www.facebook.com/maulabillah/posts/423923291086177

9 comments:

BANESTO said...

Adakah anda mencari perniagaan pinjaman, peribadi pinjaman, rumah pinjaman, mobil
pinjaman, pinjaman pelajar, hutang hutang konsolidasi, pinjaman tanpa jaminan, modal venture
modal, dll. Adakah anda pinjaman oleh bank atau enggan kewangan
ditetapkan untuk satu atau lebih alasan. Anda berada di tempat yang tepat untuk
lunasi pinjaman anda! Saya pemberi pinjaman peribadi, saya berikan
syarikat dan perorangan dengan suku bunga rendah dan mampu
2%. Silakan hubungi saya melalui e-mel
(banestoloanf@gmail.com) (Whatsapp ..... +971586897671)

FRADESY RIRITIA said...

Halo semuanya

Nama saya FRADESY RIRITIA, saya dari indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda semua kebenaran, semua orang yang Anda lihat posting mereka di blog ini dan situs web adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi korban dari cerita mereka dan mereka telah menghancurkan hidupku.
Saya di sini bukan untuk bercerita tentang bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak uang untuk mereka.

Saya di sini untuk memberi tahu Anda PERUSAHAAN LOAN yang benar dan satu-satunya yang ALLAH kirimkan untuk mengubah hidup saya, mereka SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL, mereka adalah satu-satunya perusahaan pinjaman asli yang diakui dan didanai oleh BANK DUNIA.

Mereka adalah satu-satunya perusahaan pinjaman yang asli, mereka memiliki syarat dan ketentuan pinjaman yang besar, untuk memberi mahkota semua pinjaman mereka terjangkau dan cepat dicairkan tidak seperti perusahaan palsu lainnya yang Anda lihat di sini online yang akan mengambil uang Anda tanpa mengucurkan pinjaman Anda,
Tolong jangan tertipu oleh penguji yang memiliki nomor indonesia dan whatsapp, mereka semua scammers, bagaimana perusahaan individu dapat memberikan pinjaman ?, yang seharusnya menjadi pertanyaan pertama Anda orang-orang saya.

Rekan-rekan saya di Asia, saya mohon Anda untuk mendengarkan saya ketika saya bersumpah kepada Anda dalam nama Allah, bahwa saya memberi tahu Anda semua kebenaran, SEMUA PINJAMAN SEMUA GLOBAL, perusahaan adalah satu-satunya perusahaan yang dapat diandalkan dan mereka akan memastikan Anda menerima pinjaman setelah Anda menyelesaikan proses pinjaman sesuai kebutuhan.
Mengapa Anda tidak menjadi salah satu dari mereka yang selamat tinggal dengan menghubungi mereka segera jika Anda SANGAT MENARIK untuk meninggalkan perjuangan keuangan Anda dan untuk meningkatkan tingkat kehidupan Anda, inilah EMAIL mereka allglobalgrantloan@gmail.com.

Anda sangat bebas untuk menghubungi saya di fradesyriritia12@gmail.com EMAIL saya untuk informasi lebih lanjut, saya akan senang mendengar Anda berbagi kisah kebahagiaan Anda sendiri.
Terima kasih semuanya, dan semoga ALLAH memberkati SEMUA PINJAMAN SEMUA GLOBAL karena telah memberi saya kegembiraan baru ini.

HAFIZUL BIN HAZIQ said...

Name::::Hafizul Bin Haziq
Country:::Malaysia

Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
[[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60]1123759663
WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

YODIKARONI said...

Nama saya Yodika Roni, saya ingin menggunakan media ini untuk menyarankan semua orang untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman internet karena begitu banyak pemberi pinjaman internet di sini palsu. Bisnis saya menderita karena saya memiliki sedikit uang untuk diinvestasikan untuk membuat bisnis saya besar sehingga saya dapat menghasilkan lebih banyak keuntungan dan juga memiliki cabang lain.

Jadi, saya pergi melalui internet dan saya melihat begitu banyak cerita bagus tentang bagaimana mereka mendapat pinjaman dan mereka termasuk email untuk dihubungi, jadi, saya memutuskan untuk mencoba apakah saya bisa meminjam dari salah satu dari mereka dan jadi saya menghubungi salah satu dari mereka . Saya diminta untuk mengirim semua dokumen saya dan mereka meminta saya membayar untuk menerima pinjaman, saya membayar banyak uang tetapi saya tidak menerima pinjaman. Dan begitulah bisnis saya hampir hancur.
Tetapi dalam semua yang terjadi pada saya, saya masih berdoa kepada Allah untuk menyelamatkan saya dari masalah yang telah saya hadapi ini, saya berdoa kepada Allah setiap hari untuk membantu saya keluar dari situasi yang saya temukan sendiri karena hanya Allahlah yang dapat mengubah situasi saya.

Minggu lalu Senin, setelah saya melaporkan apa yang terjadi pada saya dengan Interpol, saya pergi untuk memeriksa blog di mana saya melihat posting wanita yang mencuri uang saya. Begitulah cara saya melihat posting oleh Ny. Sarah Ward yang mengatakan bahwa ada perusahaan pinjaman tanpa registrasi perusahaan yang sah adalah palsu dan mereka bukan pemberi pinjaman. Saat itulah saya menyadari bahwa sayalah yang melakukan kesalahan dan seharusnya saya tidak menghubungi wanita yang mencuri uang saya atas nama perusahaan pinjaman karena mereka tidak memiliki nomor registrasi perusahaan, itu hanya email yang saya lihat.

Jadi, saya memutuskan untuk menghubungi Ny. Sarah Ward melalui email: 24hoursfinance.org@gmail.com,

jadi, saya mengajukan pinjaman dari perusahaan dan mereka mengirimi saya syarat-syarat yang saya setujui. Setelah persetujuan pinjaman saya, saya diminta untuk mengirim rincian bank saya yang saya lakukan. Saya baru saja di rumah ketika menerima pemberitahuan dari bank bahwa akun saya telah dikreditkan dengan pinjaman saya dari 24HOURSFINANCE. Saya sangat bahagia dan saya berjanji kepada Allah bahwa saya harus meluangkan waktu untuk membagikan kisah ini sehingga orang lain dapat diselamatkan dari tangan para pemberi pinjaman palsu itu.
Saya ingin Anda yang membaca cerita saya untuk menghubungi 24HOURSFINANCE jika Anda membutuhkan pinjaman sehingga Anda tidak akan kehilangan uang Anda untuk pencuri itu. .
Jadi, saya menggunakan kesempatan ini untuk memberi tahu semua orang dari Indonesia dan negara-negara lain yang tepat untuk membaca cerita saya dan dia membutuhkan pinjaman untuk menghubungi 24HOURSFINANCEAnda masih dapat menghubungi mereka melalui email: 24hoursfinance.org@gmail.com

jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut dari saya, jangan ragu untuk menghubungi saya melalui Email: yodikaroni@gmail.com
Teman-teman saya yang saya ceritakan kisah saya juga menghubungi perusahaan untuk pinjaman dan mereka semua telah menerima pinjaman mereka dan di bawah ini adalah informasi mereka,

Email Nyonya YONO SURI: yonosuri702@gmail.com
SRI PURWATI Email: srip2041@gmail.com

Anda juga dapat menghubungi mereka untuk informasi lebih lanjut dan ketika Anda menghubungi Mrs SARAH WARD untuk pinjaman, cobalah untuk membagikan kabar baik Anda setelah Anda menerima pinjaman Anda sehingga orang lain dapat diselamatkan dari pemberi pinjaman pinjaman palsu.
Sekali lagi terima kasih semua telah membaca cerita saya, dan tolong coba bagikan cerita Anda setelah menerima pinjaman Anda dari 24HOURSFINANCE sehingga orang lain dapat diselamatkan dari tangan para pemberi pinjaman yang buruk dan semoga Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita umur panjang dan kemakmuran.

Mohammad Ismali said...

kesaksian nyata dan kabar baik !!!

Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

Alberth Eduard Sanady said...

nama saya Alberth Eduard Sanady, saya berusia 47 tahun dan saya tinggal di Jl. Sorido Raya. km.12 No. 14. Kota Biak Provinsi Papua. Indonesia. Saya kehilangan 87 juta Rupiah untuk pemberi pinjaman palsu hanya karena saya mengajukan pinjaman 1 milyar Rupiah untuk berinvestasi dalam bisnis resor saya di Bali.
Baru-baru ini saya membaca artikel berita di sebuah blog tentang pandemi coronavirus yang sedang berlangsung dan bagaimana hal itu mempengaruhi setiap sektor ekonomi.
Di blog saya melihat kisah ibu yanti Ari dengan alamat, nomor telepon, dan juga nomor Whatsapp di bagian komentar tentang bagaimana ia meminjam dengan sukses dari ibu ANA MICHAEL dari PINJAMAN KEPERCAYAAN JAMINAN dan di bawah ini adalah informasinya

ibu Yanti Ari dengan nomor teleponnya: +62 821-1644-0184 dan nomor Whatsappnya: +62 821-1644-0184. dia tinggal di Kota Medan. emailnya: ariy62612@gmail.com dan ini adalah detail perusahaan yang dia katakan dia hubungi.
PINJAMAN KEPERCAYAAN GARANSI dan email kontak perusahaan :: anamichaelguarantytrustloans@gmail.com

Karena penasaran saya memutuskan untuk menghubungi ibu yanti untuk memverifikasi apakah cerita yang dibagikannya itu benar karena saya sudah menjadi korban pemberi pinjaman palsu, jadi saya meneleponnya dan kami juga mengobrol tentang whatsapp di mana ia mengirimi saya semua bukti pinjamannya dari PINJAMAN KEPERCAYAAN JAMINAN.
Setelah melihat dan mengkonfirmasikan semua yang dikatakan ibu Yanti, saya memutuskan untuk menghubungi PINJAMAN KEPERCAYAAN JAMINAN dan saya dihadiri. Setelah saya menyerahkan semua dokumen yang diminta dari saya. Aplikasi pinjaman saya disetujui dan saya menerima pinjaman saya di rekening bank. Saya berjanji kepada ibu Yanti bahwa saya akan meluangkan waktu untuk berbagi kebaikan jika saya menerima pinjaman dari perusahaan. semoga Allah terus memberkati ibu Yanti dan perusahaan atas apa yang telah mereka lakukan untuk saya.
Anda dapat menghubungi ibu Yanti jika Anda mau dan Anda dapat menghubungi saya untuk lebih jelasnya melalui email saya: albertheduardsanady@gmail.com

Ny. SISKA WIBOWO said...

Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

Eni Mulyani said...

Kabar gembira untuk kalian semua warganegara Indonesia saya di platform ini, ALLAH telah setia sepenuhnya kepada saya dan seluruh rumah saya telah bertahan sejak Mei 2020, kesaksian saya dan kabar baik saya berjalan seperti ini, saya tinggal di karanganyar, saya seorang marketer dan juga penasihat bisnis di perusahaan tempat saya bekerja, Suami saya dan saya ingin menggunakan platform ini untuk memberi tahu Anda semua. Mohon tolong, siapa pun yang membutuhkan dan mencari pinjaman asli harus sangat berhati-hati karena internet dan blog penuh dengan perusahaan peminjaman palsu dan penipu yang hanya di sini untuk merobek uang hasil jerih payah Anda.

Saya dan suami terlilit hutang besar dan kami memutuskan untuk mencari pinjaman online untuk melunasi hutang kami dan kami menghubungi perusahaan pinjaman dari singapore yang pada bulan Desember 2019, dan kami ditipu oleh pemilik perusahaan yang meminta kami untuk membayar banyak biaya yang kami bayarkan dan pada akhirnya kami tidak mendapatkan pinjaman, kami kehilangan sekitar Rp34juta kepada perusahaan peminjaman palsu di Singapura ini karena kami mengajukan pinjaman sebesar Rp850juta dan dengan semua biaya yang kami bayarkan kami tidak mendapatkan pinjaman . Saya dan suami sangat Frustasi dan saya dipecat dari pekerjaan saya di perusahaan tempat saya bekerja karena saya juga mengambil pinjaman dari perusahaan tempat saya bekerja dan kami bangkrut dan muak dengan kehidupan.

Jadi ALLAH begitu baik, kami berdoa dan agar ALLAH mengarahkan kami kepada seorang hamba dan pada hari setia ini 20 Mei 2020, saya sedang browsing internet ketika saya bisa menemukan kesaksian seorang pria Malaysia bernama Ahmad Mathias Yang berasal dari Kota Malaka, bagaimana ALLAH mengubah kehidupan keuangannya melalui perusahaan pinjaman. Saya menghubunginya untuk informasi dan dia meminta saya untuk menghubungi ibu Ivana dan dia memperkenalkan saya kepada ibu Ivana dan dia memberi saya keberanian dan saya mengajukan pinjaman dari ibu Ivana dan ibu Ivana akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di perusahaan "OCEAN CREDIT LOAN"dan saya mendapatkan jumlah persis yang saya ajukan dan saya sangat senang.

Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk memberi tahu rekan rekan saya bahwa jika Anda membutuhkan pinjaman asli asli dan ingin mendapatkan pinjaman cepat, cukup mendaftar melalui Nyonya Ivana Pedro melalui email: (ivanapedro85@gmail.com) atau Nomor WhatsApp-nya ; +1-346-367-2942.
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email ini, (mulyanieni579@gmail.com). untuk informasi lebih lanjut.

ALLAH memberkati kalian semua! Terima kasih.

Ahmed Neni said...

Nama Perusahaan::"":":":"ONE BILLION RISING FUND
Gmail Perusahaan:":":":":"::"onebillionrisingfund@gmail.com                       
Selamat siang
Namaku Nyonya Ahmed Neni dan saya berbicara sebagai salah satu orang paling bahagia di dunia saat ini dan saya mengatakan kepada diri sendiri bahwa pemberi pinjaman yang menyelamatkan keluarga saya dari situasi buruk kami, saya akan menceritakan namanya kepada dunia dan saya sangat bahagia dengan katakan bahwa keluarga saya kembali untuk selamanya karenaa saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp150.000.000.00 untuk memulai hidup saya sejak saya adalah satu ibu dengan 3 anak dan dunia sepertinya sedang bergantung pada saya saat saya mencoba untuk mendapatkan pinjaman Dari bank dan online bank menolak saya pinjaman mereka mengatakan bahwa penghasilan saya rendah dan saya tidak memiliki jaminan untuk pinjaman jadi saya pergi online dan hal-hal menjadi lebih sulit karena mereka merobek uang saya dari saya dengan janji manis untuk membantu saya sampai saya bertemu dengan ALLAH mengirim pinjaman pinjaman yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, ONE BILLION RISING FUND dimana Juruselamat ALLAH dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir ini tidak akan mungkin terjadi karena pengalaman masa lalu saya dan janji palsu tapi untuk mengejutkan saya, saya menerima pinjaman saya sebesar Rp150.000.000.00 dan saya akan menyarankan siapa saja yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi perusahaan tersebut, melalui email di: """""""(((((onebillionrisingfund@gmail.com))))))))"""""""karena mereka adalah pemberi pinjaman yang paling pengertian dan baik hati. Jika Anda melihat bagaimana memastikan pinjaman atau bagaimana mendapatkan pinjaman asli, perusahaan dapat membantu Anda. "

BBM: D8E814FC 


Sebagai penerima manfaat dari perusahaan saya adalah bukti hidup dari kerja baik perusahaan dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan formulir pinjaman ONE BILLION RISING FUND. cukup hubungi mereka dan ikuti proses pemberian pinjaman yang mudah

Anda dapat menghubungi saya Ahmed Neni pada informasi lebih lanjut ((ahmedneni48@gmail.com))

Allahu akbar
     

Anda dapat menghubungi saya Ahmed Neni pada informasi lebih lanjut ((ahmedneni48@gmail.com))
Allahu akbar