Perhatian


Kebanyakan post di dalam blog ini disalin dari posting dari sahabat-sahabat blogger lain untuk rujukan saya pada masa akan datang. Jadi saya lampirkan sekali link ke post asal bagi menjaga hakcipta post serta memudahkan anda dan saya ke post asal. Harap Maklum

Wednesday, February 8, 2012

Taming Sari bukan replika

Oleh Nurhayati Abllah

Berita harian
2011/05/30



KERIS Taming Sari dipamerkan di Galeri Sultan Azlan Shah di Kuala Kangsar selama enam hari bermula semalam sempena Hari Keputeraan Sultan Perak yang ke-83.
Keris kebesaran Diraja Perak diwarisi dari Sultan Melaka sejak 1528
KUALA KANGSAR: Muzium Perak menolak dakwaan mengatakan Keris Taming Sari iaitu satu daripada alat kebesaran Diraja Perak yang dipamerkan di Galeri Sultan Azlan Shah di Bukit Chandan, di sini, adalah palsu atau replika.

Pengarah Muzium Perak yang juga pengurus galeri berkenaan, Nor Janati Ibrahim, berkata pihaknya sering menerima dakwaan sedemikian berikutan ada di kalangan pengunjung meragui keaslian keris itu.

“Keris Taming Sari dipamerkan di galeri ini adalah simpanan dan warisan SultanPerak. Jadi ia menjadi satu daripada alat kebesaran Diraja negeri ini. Malah, senjata itu hanya boleh dipamerkan kepada umum selepas mendapat perkenan daripada Baginda Sultan Perak sempena Hari Keputeraan baginda.
“Lagipun keris berkenaan sudah menjadi hak Kesultanan Perak yang sah sejak 1528 selepas diwariskan Sultan Melaka, Sultan Mahmud Syah I kepada Sultan Perak pertama iaitu Sultan Mudzaffar Shah,” katanya ketika ditemui Berita Harian, di sini, semalam.

Nor Janati berkata, mengenai ketulenan atau keaslian keris berkenaan masih dalam kajian berterusan dilakukan pihak berkaitan, tetapi yang penting Muzium Perak tetap mengatakan Keris Taming Sari ialah satu daripada alat kebesaran Diraja Perak.

“Kebanyakan tohmahan timbul disebabkan generasi hari ini terlalu terdedah dengan maklumat atau fakta diperoleh daripada pelbagai sumber kurang tepat. Mereka hanya mendengar maklumat daripada sebelah pihak tanpa mengkaji sendiri sejarah sebenar Keris Taming Sari serta warisan alat kebesaran diraja itu.

“Justeru, Muzium Perak dengan perkenan Tuanku (Sultan Perak) mengadakan pameran Keris Taming Sari di Galeri Sultan Azlan Shah selama enam hari bermula hari ini (semalam) sempena Hari Keputeraan Baginda yang ke-83.

“Ia bertujuan memberi pendedahan serta gambaran sebenar mengenai keistimewaan keris yang pernah menjadi milik Laksamana Hang Tuah itu,” katanya.
Keris berkenaan yang diseliputi dedaun emas, manakala sarung atau hulunya diperbuat daripada emas serta dipercayai adunan daripada 20 jenis besi yang sebahagiannya daripada serpihan besi ganggang pintu Kaabah.

Senjata itu dikatakan mempunyai kuasa sakti iaitu pemiliknya tidak lut dimakan senjata lawan dan berupaya berlegar di udara ketika mengejar musuh. Selain itu, ia juga dipercayai mempunyai kuasa untuk memberi petunjuk jika Perak bakal dilanda sebarang musibah atau bencana.

Nurhayati Abilah.


saya masukkan juga satu komen dari saudara hafian dari:


Saya menyanjungi kedaulatan Seri Paduka Sultan Perak;Sultan Azlan Muhibbudin Shah ibni Almarhum Sultan Yusuff Izzudin Shah Ghafarullahu-lahu.Hasil kajian saya mendapati keris yang dimaksudkan hampir menyerupai ciri2 keris taming sari.sumber dari majalah malaysia book of record.edisi berapa tak ingat.saya baca masa kecik dulu.dan juga dari majalah seni beladiri yang saya kumpul lebih 100 edisi.dan juga internet,blog.keris bugis bukanlah begitu.keris semenanjung dan jawa(indonesia) berbeza.hulu jawa,majapahit,biasanya tak tunduk umpama padi.kalau dikatakan ditempa daripada serpihan besi ganggang pintu Kaabah mungkin benar.dilihat dari hulunya yang menyerupai hulu pedang nabi.batu batu gitu,bling2.dari unsur aerodinamiknya mungkin betul boleh terbang.pisau umah aku pun boleh terbang kalau dibaling.kui kui kui…

Pedang yang dikatakan milik Rasulullah SAW

---------------------

tambahan satu lagi artikel dari Azli Adilan
6 Jun 2011

Campuran besi pintu Kaabah

BERBEZA dengan kebanyakan keris lain yang mempunyai tujuh atau sembilan luk Taming Sari unik kerana hanya mempunyai tiga luk.

Menurut ceritanya, keris terbabit diperbuat daripada 20 jenis besi termasuk serpihan besi ganggang pintu Kaabah. Sarung pula diperbuat daripada kayu berukir halus se mentara hulunya bertatahkan batu delima serta bersalut emas.

Namun oleh kerana peredaran masa, Panglima Perang Kiri Istana Perak, Muhammad Dzulkanain Osman berkata, sarung kayunya uzur dimamah usia.

“Saya difahamkan, hampir 30 tahun lalu, Sultan Perak telah menitahkan agar sarung kayu baru dibuat oleh pakar-pakar pembuatan keris setempat bagi menggantikan sarung lama terbabit.

“Bagaimanapun, setelah siap, tiada satu pun yang muat dengan bilah keris Taming Sari terbabit biarpun banyak sarung kayu baharu telah dibuat.

"Akhirnya sarung kayu asal disadur dengan dedaun emas tulen untuk memastikan ke tahanannya seperti dilihat hari ini atas perkenan Tuanku,” ujarnya kepada Jurnal.

Menurut Muhammad Dzulkain selain keris kuasa, Taming Sari dipercayai akan bergerak-gerak sendiri sebagai memberi petunjuk sekiranya Perak bakal dilanda sebarang musibah atau bencana.

Bagaimanapun sepanjang berbelas tahun beliau berkhid mat di Istana Iskandariah, fenomena mistik itu belum pernah lagi terjadi.

Keris Taming Sari antara merupakan alat kebesaran asal Ke sultanan Melayu Perak yang dikurniakan kepada Sultan Muzaffar Shah I oleh ayahandanya, Sultan Mahmud Shah ketika baginda ditabalkan sultan pertama negeri itu.

Alat kebesaran lain yang turut dibawa mengiringi baginda dalam upacara pertabalan berkenaan ialah dua tepak sirih emas yang bergelar Puan Naga Taru dan Puan Bujur serta Keris Warisan yang bermata emas.

2 comments:

Fida Anggun said...

Salam..

Dikatakan keris Taming Sari kali terakhir dipegang oleh Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin

Lihat sini;

http://merahsilu.blogspot.com/2009/08/artikel-ke-555-betul-ke-keluarga-saya.html

Firdaus Abd Rahman said...

terima kasih tuan... blog merah silu... sumber yang selalu dirujuk oleh saya...