Perhatian


Kebanyakan post di dalam blog ini disalin dari posting dari sahabat-sahabat blogger lain untuk rujukan saya pada masa akan datang. Jadi saya lampirkan sekali link ke post asal bagi menjaga hakcipta post serta memudahkan anda dan saya ke post asal. Harap Maklum

Saturday, September 10, 2011

Seni Silat dan Sejarahnya


Artikel mengenai silat disalin dari laman:

Seni adalah keindahan. Seni sesuatu yang abstrak sifatnya, dapat dipandang, didengar dan disentuh oleh jiwa tetapi tidak dapat dinyatakan melalui kata-kata atau bahasa. Seni memiliki astetic value atau nilai rasa indah. Al-Farabi menjelaskan seni sebagai ciptaan yang berbentuk keindahan, manakala Al-Ghazali pula menjelaskan seni dengan maksud “kerja berkaitan dengan rasa jiwa manusia yang sesuai dengan fitrahnya.”
Seni Islam merupakan sebahagian daripada kebudayaan Islam dan perbezaan antara seni Islam dengan bukan Islam pula ialah niat atau tujuan dan nilai akhlak yang terkandung dalam hasil seni Islam itu. Pencapaian yang dibuat oleh seni Islam itu juga merupakan sumbangan daripada tamadun Islam di mana tujuan seni Islam ini adalah kerana Allah S.W.T, di mana Allah S.W.T mahukan hamba-hamba-Nya sentiasa berada dalam kesejahteraan. Oleh itu, seni merupakan salah satu unsur yang dapat memberi kesejahteraan kepada manusia.
Dengan ini, wajarlah melalui ketamadunan Islam, telah lahir keindahan kesenian Islam yang terpancar dari bidang-bidang di mana seniman-seniman Islam telah meneroka dan telah berjaya menemui pendekatan dan perlambangan yang mendekatkannya dengan cita rasa keagungan penciptaan-Nya. Antara bidang kesenian Islam yang kukuh dan dapat memancarkan keindahan ialah seni sastera, seni khat, seni bina, seni suara dan beberapa bidang yang lain.
Kesenian Islam juga terserlah dalam ilmu seni mempertahankan diri atau seni silat. Setiap bangsa mempunyai ilmu seni mempertahankan diri, iaitu kepada orang Melayu disebut silat, gayung, pencak atau kali. Lumrah kepada orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu disebutnya silat atau gayung, namun perkataan silat adalah lebih masyhur digunakan yang menjadi pakaian pahlawan yang di dalamnya mengandungi rahsia ilmu seni perang Melayu tradisi di mana kaedah mengenai ilmu seni mempertahankan diri merupakan sebahagian daripadanya.
KONSEP DAN PENGERTIAN SENI SILAT
Seni Silat adalah sejenis ilmu membela diri yang diakui umum sebagai hak asli kepunyaan Melayu. Seni silat ini bukan sahaja mengutamakan unsur persilatan malah mementingkan unsur kesenian dan peradaban Melayu sebagai pelengkap yang tidak dapat dipisahkan (Tuan Ismail 1991: 1). Oleh kerana luasnya alam Melayu, maka seni bela diri orang Melayu dikenali dengan pelbagai nama dan panggilan mengikut bahasa dan loghat tempatan. Sebagai contoh, di Indonesia seni bela diri dikenali sebagai ‘Pencak Silat’ tetapi di Malaysia seni ini dikenali sebagai ‘seni silat’ ataupun bersilat. Di Indonesia dan Malaysia, silat ditakrifkan sebagai teknik membela diri dalam pergaduhan atau pertarungan. Oleh itu, orang yang pandai bersilat ialah orang yang pandai membela dirinya dalam pergaduhan dengan menggunakan teknik membela diri (Tuan Ismail 1991: 3).
Menurut Don F.Draeger, silat bererti sama ada latihan persendirian yang bebas dari segi gerakan jasmani atau pertarungan yang sebenar dengan seorang musuh. Selanjutnya, Ku Ahmad bin Ku Mustaffa dan Wong Kiew Kit pula menerangkan silat ialah satu siri gerakan jasmani untuk menyerang dan mengelak yang lemah lembut sifatnya. Selain gerakan ini, seseorang itu juga melakukan penyerangan terhadap musuhnya selain mengutamakan pembelaan dirinya (Tuan Ismail 1991: 3-4).
Untuk menentukan kemenangan dalam sebarang persilatan, digunakan beberapa tipu muslihat. Kerapkali tipu muslihat itu tersembunyi dalam gerakan dan kedudukan pesilat yang ternampak seolah-olah sedang menari, lemah dan alpa. Dalam Kamus Dewan, tipu muslihat ialah elak (atau ilat mengikut bahasa loghat di sebelah utara Malaysia Barat). Pada penulis, mungkin perkataan ‘si elat’ atau ‘si ilat’ (orang yang pandai tipu muslihat) seperti perkataan pendekar berasal daripada gabungan perkataan ‘pandai akal’ (Tuan Ismail 1991: 4).
SEJARAH PERKEMBANGAN SENI SILAT
Tidak dapat disangkal, secara semulajadi manusia mempunyai deria untuk membela dirinya tanpa mengira sama ada dia pakar atau bukan pakar dalam ilmu persilatan. Apabila diserang dia tetap akan bertindak balas sama ada secara seni atau secara semulajadi. Kenyataan ini membayangkan bahawa ilmu membela diri sudah lama wujud bersama-sama kewujudan awal kebudayaan manusia dalam sejarah (Tuan Ismail 1991: 39).
Semenjak zaman Paleolitik lagi iaitu lebih kurang 15000 S.M., ilmu membela diri digunakan oleh manusia purba yang dikenali dengan panggilan Phithecanthropus erectus untuk membela diri mereka daripada diancam oleh binatang buas. Kemudian ilmu membela diri digunakan pula untuk membela diri mereka daripada diancam oleh manusia lain terutama sekali pada zaman manusia mulai berpuak-puak dan ingin saling menguasai puak lain (Tuan Ismail 1991: 40).
Berpedomankan penemuan arkeologi dan tinggalan zaman seperti ukiran di candi Borobudur dan candi Prambanan di Jawa, dapatlah disimpulkan bahawa sudah wujud sistem membela diri di daerah Kepulauan Melayu pada abad ke-8 (Tuan Ismail 1991: 40). Namun perkataan silat hanya wujud sekitar kurun ke-16 kerana sebelum itu silat hanya dikenali sebagai ilmu berkelahi, ilmu hulubalang, ilmu penjurit, ilmu kesaktian atau ilmu gagah berani yang lebih difahami sebagai ilmu seni perang Melayu tradisi yang menjadi pakaian para pahlawan atau panglima perang (Anuar 2008: 18).
Sejarah silat secara langsung selari dengan sejarah perkembangan tamadun kerajaan Melayu tradisi di mana angkatan pertahanan negara dianggotai oleh pahlawan dan orang perang yang mahir silat. Kisah peperangan dan kehebatan wira dan wirawati yang menjadi pemimpin perang memang tercatat dalam kebanyakkan sastera Melayu tradisi sama ada hikayat dan panji Melayu (Harun Mat Piah 1980: 71). Orang Melayu telah mencipta dan mengamalkan ilmu seni silat sebelum kedatangan pengaruh luar, kemudiannya menjadi penting dalam membentuk kekuatan pertahanan kerajaan Melayu tradisi seperti kerajaan Melayu tradisi Kedah Lama, Beruas, Langkasuka, Champa, Kemboja, Srivijaya, Majapahit, Melaka dan Pattani. Misalnya, kerajaan Melayu Champa telah menghantar perwira-perwiranya dalam beberapa peperangan seperti di Kalimantan, Majapahit dan Minangkabau di Sumatera (Anuar 2008: 18).
Bermula dari Kepulauan Riau, sistem membela diri Melayu ini dikatakan merebak ke Minangkabau, Sumatera. Di sana, sistem ini diperhalusi dan dikenali sebagai ilmu persilatan Indonesia. Ilmu persilatan ini pernah digunakan oleh kerajaan Srivijaya dari abad ke-7M hingga abad ke-14M untuk memperluaskan empayarnya. Pada zaman Majapahit (dari abad ke-13M hingga abad ke-16M), ilmu persilatan ini dikatakan mencapai kemuncak kesempurnaannya apabila penggunaan senjata disertakan (Tuan Ismail 1991: 40). Senjata silat yang berbentuk lengkap wujud sekitar 2,500 tahun dahulu dengan penemuan keris tembaga di daerah Sungai Mekong dan lukisan di candi Borobodur di Tanah Jawa (Anuar 2008: 19).
Dari Minangkabau, seni silat diperkenalkan ke Semenanjung Tanah Melayu melalui Melaka. Tetapi dalam zaman Kesultanan Melaka hanya golongan yang rapat dengan istana sahaja diberikan peluang untuk mempelajari seni silat (Tuan Ismail 1991: 41). Silat menjadi penting dan diletakkan di bawah perlindungan istana untuk membentuk angkatan perang raja. Raja-raja Melayu menggalakkan putera dan anak-anak pembesar mempelajari silat dan ilmu-ilmu lain yang sehubungan dengan keperluan perang. Pendekar yang handal diangkat mengepalai angkatan perang dan mendapat kurnia serta darjat daripada raja (Anuar 2008: 19). Di dalam Sejarah Melayu karangan A. Samad Ahmad (1979: 75), menceritakan Sultan Muhammad Shah telah memilih seorang pegawai Champa sebagai pegawai kanan kerana orang Champa memiliki kemahiran dalam ilmu perang dan pengetahuan dalam pemerintahan negeri.
Persilatan Melayu dan kepahlawanannya dicatat dengan indah dan meluas di dalam karya sastera Melayu misalnya Hikayat Hang Tuah di zaman kegemilangan Melaka. Penjurit bernama Tameng Sari telah terbunuh dalam pertempuran silat menentang Hang Tuah dan kerisnya dihadiahkan kepada Hang Tuah setelah peristiwa itu oleh Betara Majapahit (Hikayat Hang Tuah 1973: 136).
Walaubagaimanapun, seni silat seperti juga dengan kesenian istana yang lain, akhirnya sampai juga ke pengetahuan rakyat dan seterusnya menjadi kesenian desa. Peralihan seni silat daripada kesenian istana kepada kesenian desa berlaku dengan pesatnya setelah pengaruh barat bertapak dengan kukuh di Semenanjung Tanah Melayu semenjak tahun 1511M (Tuan Ismail 1991: 41).
Kerajaan Melayu Bugis, misalnya menonjolkan ketokohan Raja Kecil yang telah terlibat dalam mempertahankan beberapa peperangan saudara kerajaan di Tanah Melayu, Palembang, Jambi dan Sumatera (Hikayat Siak 1992: 121). Keadaan ini menjadi semakin jelas apabila orang-orang Bugis dan Minangkabau terlibat dalam politik di negeri-negeri Melayu yang membabitkan kerajaan Melayu Johor. Orang-orang Minangkabau yang mahir dalam persilatan dan ilmu perang campur tangan dalam sejarah Johor khasnya mengenai perebutan takhta antara Raja Kecil dari Siak. Konflik di Johor yang melibatkan orang-orang Bugis yang juga mahir dalam ilmu perang serta persilatan Melayu (Anuar 2008: 21).
Sejarah di atas memperlihatkan istana yang menaungi institusi silat dan para pahlawan Melayu telah berubah selepas campur tangan Belanda di Indonesia dan Inggeris di Tanah Melayu sekitar 1824M dan 1870an. Istana tidak lagi menaungi institusi silat dan tidak lagi mempunyai orang perang. Pahlawan Melayu telah kembali ke pangkuan masyarakat desa bagi membentuk kekuatan bangsa meneruskan usaha menentang penjajah. Bagaimanapun hubungan istana dengan silat masih berterusan misalnya di arah mata angin barat Kuala Selangor terdapat gelanggang silat bagi kerajaan Negeri Selangor ketika itu (Yusuf Hassan 1981: 20).
Sehingga abad ke-19 pahlawan-pahlawan Melayu yang mahir dalam ilmu persilatan terus menentang penjajah. Di dalam sejarah Semenanjung Tanah Melayu terkenal dengan nama-nama seperti Dato Maharaja Lela, Dato Sagor, Pandak Indut dan lain-lain merupakan pejuang Melayu yang dicatatkan dalam sejarah Pasir Salak, Perak (1870an). Seterusnya nama-nama seperti Datuk Bahaman, Mat Kilau dan Tok Gajah terkenal menentang Inggeris di Semantan, Pahang pada tahun yang sama (Anuar 2008: 22).
Maknanya silat dan bangsa Melayu tidak ketandusan pemimpin yang terus menanamkan semangat cintakan tanah air dan berjuang hingga ke titisan darah yang terakhir. Kehebatan mereka mempunyai sejarah dan hubungan rapat dengan ilmu persilatan di samping ilmu-ilmu lain yang membolehkan mereka menjadi pemimpin yang berkesan. Mereka merupakan pahlawan secara langsung memperlihatkan silat terus wujud hingga kurun ke-20 (Anuar 2008: 22).
Sepanjang pemerintahan Inggeris di Tanah Melayu, silat terus dipinggirkan dengan tidak memasukkan ilmu silat dalam pendidikan di sekolah Melayu. Penyebaran silat dalam alam pendidikan di Tanah Melayu menjadi semakin malap apabila tidak mendapat tempat dalam kurikulum pendidikan di perguruan Melayu di Maktab Perguruan Sultan Idris Tanjung Malim (Anuar 2008: 23).
Rasa kebimbangan Inggeris terhadap semangat juang Melayu akan berputik dari pelajaran silat. Justeru, ilmu persilatan Melayu terus menerus terpinggir dari institusi pendidikan formal di sekolah-sekolah sekitar Tanah Melayu. Silat hanya memasuki alam pendidikan sekolah di Malaysia secara tidak formal atau bertaraf ko-kurikulum selepas pembentukkan Malaysia pada tahun 1963M, itupun melalui usaha persatuan-persatuan silat di sekolah. Silat semakin diberi perhatian selepas tahun 1969M iaitu setelah berlakunya peristiwa 13 Mei 1969 (Anuar 2008:23).

No comments: