Perhatian


Kebanyakan post di dalam blog ini disalin dari posting dari sahabat-sahabat blogger lain untuk rujukan saya pada masa akan datang. Jadi saya lampirkan sekali link ke post asal bagi menjaga hakcipta post serta memudahkan anda dan saya ke post asal. Harap Maklum

Saturday, September 10, 2011

Perang Sungai Manik





Allahyarham Tuan Guru Haji Bakri

Dah banyak tulisan kat internet atau blog pasal perang kat Sg Manik yang berlaku lebih dari 60 tahun yang lepas. Banyak cerita pasal kehandalan dan kehebatan ilmu kebatinan suku Banjar yang di sampaikan dari mulut ke mulut yang mana setengahnya di tokok tambah untuk menjadikannya lebih menarik. Nama-nama seperti 'Tentera Sabil' atau 'Kumpulan Parang Terbang' merujuk kepada kaum etnik Banjar Sg Manik di bawah pimpinan Tuan Guru Haji Bakri. Cerita tentang parang terbang dan kehandalan pahlawan-pahlawan Banjar yang hanya bersenjatakan parang menentang komunis yang lengkap bersenjatakan senapang sudah menjadi satu legenda. Nama-nama seperti Tuan Guru Haji Bakri, tetap menjadi sebutan anak-anak muda Sg Manik.

Selepas Jepun menyerah kalah, kumpulan bintang Tiga yang kebanyakannya orang Cina cuba mengambil alih pemerintahan Malaya dan menubuhkan negara komunis melakukan banyak kekejaman terhadap orang Melayu dan lain -lain yang tidak menyokong perjuangan mereka, lebih-lebih lagi kerana orang Melayu di anggap sebagai tali barut Jepun. Cubaan Bintang Tiga mencampuri urusan agama dan memungut cukai mendapat tentangan terutama dari masyarakat Banjar di Sg Manik dan Batu Pahat. Bintang Tiga tidak menjangkakan reaksi dan tentangan yang bakal mereka terima dari masyarakat Banjar. Jika tidak kerana set back yang mereka terima di Sg Manik dan Batu Pahat, senario politik kita masa ini mungkin sedikit berbeza.

Bagi orang Banjar Sg Manik terutama keluarga bekas pejuang timbul satu kekesalan kerana tiada official recognitions atau pengiktirafan terhadap perjuangan mereka yang membela maruah orang Melayu. Bacalah mana-mana buku sejarah di sekolah, tiada satu yang menyebut secara jelas tentang peristiwa itu mungkin kerana nak menjaga sensitiviti perkauman. Di Batu Pahat misalnya, Kiyai Saleh yang menyelamatkan orang melayu tetapi Dato Onn yang dapat nama sebagai hero. Sudah tiba masanya pengiktirafan diberikan kepada mereka yang berjuang menyelamatkan bangsa, bukan digambarkan sebagai satu kumpulan etnik yang ganas dan panas baran dan peristiwa itu hanya sebagai satu titik hitam dalam sejarah negara. Kami tidak mahu ganjaran berbentuk material atau pangkat duniawi seperti Tan Sri atau Dato', cukup sekadar pengorbanan pejuang terdahulu dihargai dan di rekodkan dalam sejarah negara.

Arwah ayah aku adalah salah seorang sahabat Haji Bakri dan terlibat secara langsung dalam peperangan tersebut. Sejauh mana penglibatan hidin, aku pun tak pasti, tapi mengikut cerita arwah mak, ayah jarang balik rumah masa perang tu, selalu ada di rumah tuan guru di Parit 8. (Masa tu keluarga aku bagana di Parit 6B Sg Manik). Yang ada mengenai bukti penglibatannya adalah sebilah parang panjang dan bengkong putih yang dipakai semasa perang.

Memang dah lama aku nak tau apa isi kangdungan bengkong tersebut. Masa kecik memang tak berani nak sentuh sebab takut ngan arwah ayah. Ayah tak garang tapi ada satu macam aura yang buatkan kami semua takut dengannya. Kalau masa makan, tak ada sapa yang berani makan satu hidang dengan dia kalau dia tak ajak. Mungkin dia ada amalan yang buatkan orang takut padanya, wallahuallam.

Bila arwah ayah dah meninggal perasaan ingin tahu apa isi kandungan bengkong tu semakin menebal. Satu hari aku bukak jahitannya dan antara objek yang terdapat didalamnya adalah beberapa keping kulit binatang yang kemudiannya aku dapat tahu sebagai kulit kerbau landau, kulit kijang putih dan lain-lain. Terdapat juga rajah-rajah dan tulisan dari potongan ayat Quran dan lain-lain objek.

Setelah meneliti komen-komen mengenai gambar-gambar di bawah, saya memutuskan untuk mengaburkan gambar-gambar tersebut. Walau bagaimanapun, saya berpendapat bahawa sesuatu ilmu itu mesti dipelajari, bukan setakat  ' copy paste' sahaja. Wassallam.



kulit kerbau landau
kulit kijang putih

Qaf 40
sumber:
http://wadik.blogdrive.com/archive/56.html

2 comments:

padil78 said...

Syirik semua ni

Anonymous said...

Bertuhankan nafsu..lagi syiriq Besar..bro..pikir dulu sbelum sergah