Perhatian


Kebanyakan post di dalam blog ini disalin dari posting dari sahabat-sahabat blogger lain untuk rujukan saya pada masa akan datang. Jadi saya lampirkan sekali link ke post asal bagi menjaga hakcipta post serta memudahkan anda dan saya ke post asal. Harap Maklum

Tuesday, June 21, 2011

KERIS ITU MELAYU - MELAYU ITU KERIS

sumber:
http://zainamy.multiply.com/photos/album/236/KERIS_ITU_MELAYU_MELAYU_ITU_KERIS


Dewan Budaya Feb 2007
Artikel bertujuan menghuraikan makna dan falsafah salah satu simbol budaya Melayu iaitu keris...

Komen Pendita Azlan Ghanie (daripada Facebook beliau) berkenaan falsafah keris .....
"Benar En Zainal. Apapun untuk menceritakan mengenai falsafah kepada generasi sekarang bukan mudah. Untuk menceritakan satu falsafah... mengangkat keris, perlu mengambil masa 10 tahun dengan pelbagai pengisian asas.
Saya bukan pengumpul keris. Saya pengamal... saya tidak pandang kecantikan, saya ingin kesedapan dan keserasian.
Mengenai keris mengenali Melayu. Tidak mudah dipengaruhi tetapi bila sudah dipegang pasti digenggam.
Saya ada berbicara dengan Emil (penulis Semangat Keris Melayu) ketika beliau berkunjung ke pejabat 3-4 hari lalu, perlu tahu apa yang dicakap (juga tulis) mengenai keris. Kerana keris bukan direka tetapi diilham dari rasa...
Matanya 'masuk', sampir 'berasal', ulu - 'aku'. begitu antara cebisan ringkas.
Begitu antara diketahui... keris Raja kuasanya diangkat, keris hulubalang digenggam membela daulat."


km cover
  

km editor
 1 Comment 

km1
  

km2
  

km3
  

km4
  

km5
  

km6
  

km7
  

No comments: