Perhatian


Kebanyakan post di dalam blog ini disalin dari posting dari sahabat-sahabat blogger lain untuk rujukan saya pada masa akan datang. Jadi saya lampirkan sekali link ke post asal bagi menjaga hakcipta post serta memudahkan anda dan saya ke post asal. Harap Maklum

Wednesday, November 21, 2012

Cara mencuci keris....( memenuhi permintaan sahabat)

disalin dari blog cikgu nasir: http://cikgunasir.blogspot.com/2008/02/cara-mencuci-keris-memenuhi-permintaan.html

Terdapat pelbagai cara mencuci keris dan senjata di alam Melayu, bagi masyarakat Melayu Kelantan ia dikenali sebagai bacan. Terdapat beberapa langkah untuk mencuci senjata , antaranya ialah :

- Membuang karat pada bilah, jika karata hanya nipis dan biasa cukuplah hanya dengan mengosokkan dengan limau sahaja. Tetapi jika karat adalah tebal dan sudah lama maka ia perlulah direndamkan ke dalam air yang mengandungi air asam (asid). Sebaik-baiknya gunakanlah air kulit nenas, air kelapa dan yang paling mudah ialah menggunakan cuka makan.

- Bilah senjata tadi perlu direndam kedalam air asam tadi, biasanya lebih kurang 6 jam. Jika karat adalah terlalu tebal maka perlulah direndam lagi. (perlu waspada jangan merendam terlalu lama takut hanya tinggal tulang tengah sahaja). Sebaik-baiknya kaedah merendam adalah secara menidurkan keris bukan dengan cara keris berdiri.

- Kemudian bersihkan bilah keris dengan air biasa, diikuti dengan cucian limau nipis yang dibelah empat dan telah dibunag empulurnya. Cuci sehingga 5 hingga 15 minit. cucilah sehingga naik pamornya. to be continued.....

No comments: