Perhatian


Kebanyakan post di dalam blog ini disalin dari posting dari sahabat-sahabat blogger lain untuk rujukan saya pada masa akan datang. Jadi saya lampirkan sekali link ke post asal bagi menjaga hakcipta post serta memudahkan anda dan saya ke post asal. Harap Maklum

Sunday, March 13, 2011

Kahwin oh kahwin

 
Disebalik kesibukkan aku dengan kelas dan kerja. Aku teringin nak story sikit. Lagipun dah lama blog ni tak update.

Entri ni sambungan kepada entri "Isteri oh Isteri". Kalau korang nak tahu ceritanya, boleh la baca. Kalau tak nak pun tak pa.

Aku nak tunjukkan perbelanjaan untuk perkahwinan orang sekarang. Maksud aku, trend majlis perkahwinan yang diamalkan sekarang. Yang aku nak tunjuk ni, hanya untuk menyediakan majlis persandingan saja. Hantaran, cincin, dan majlis akad nikah aku asingkan.



Perbelanjaan untuk majlis persandingan.


Pakaian ........................................................................................ RM 1500
Mak andam..................................................................................  RM 1000
Fotografi ....................................................................................... RM 1500
Videografi.....................................................................................  RM 1000
Hiasan bilik pengantin (termasuk perabot)......................................RM 3000
Kad Undangan ...............................................................................RM 500
Katering..........................................................................................RM 12000
Khemah / kanopi..............................................................................RM1000
Pelamin / bunga pahar / set renjis.....................................................RM1500
PA sistem/DJ Karaoke/Emcee ...........................................................RM500
Pelbagai ( perkara lain seperti bunga manggar dan bil air/elektrik) ....RM2000
 
JUMLAH.............................................................................................RM 25500


Bayangkan RM25500. Banyak tu. Tu baru anggaran. Belum kira ikut harga pasaran lagi. Mungkin lebih, mungkin kurang. Ada la beberapa perkara yang aku rasa boleh kurangkan. Tapi nak kena sesuaikan la. Kena tanya pendapat pasangan jugak.

Yang aku kira tu untuk majlis persandingan. Kalau termasuk akad nikah dengan majlis pertunangan lagi. Alamak!!!

Majlis tunang sekarang tak macam dulu. Sekarang siap dengan pelamin. Tunang tak nak kalah. 


Macam mana nak kurangkan belanja kahwin, kalau harga dah macam tu. Entah la. Susah nak cakap. Memang aku pun nak buat juga majlis serupa orang lain. Tapi mampu ke? Takut je lepas kahwin merana.

Aku terus terang, kalau boleh aku nak buat seringkas yang boleh tanpa mengabaikan perkara wajib. Nasib la kampung aku kat Kelantan. Murah sikit belanja kahwin. Kalau negeri lain, tak tau la aku. Nasib korang la.


Aku suka memetik hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud :-

"Wanita yang paling banyak mendapat kurnia ialah wanita yang murah mas kahwinnya, yang senang nikahnya dan baik budi pekertinya. Dan wanita yang jahat ialah wanita yang mahal mas kahwinnya, payah nikahnya dan yang buruk budi pekertinya."

Hadis diatas bukan bermaksud wanita yang hantaran mahal wanita jahat. Tapi sebagai peringatan kepada kaum wanita supaya memudahkan perkahwinan.

Kaum wanita, kalau rasa belanja perkahwinan korang akan menyusahkan bakal suami korang. Berbincanglah dengan keluarga. Insyaallah. Akan dipermudahkan perkahwinan korang dan diberkati oleh Allah s.w.t.


Jadi kaum lelaki, mula kumpul duit seawal 20 tahun lagi.Kalau boleh, lagi awal lagi bagus. Aku yakin dimana ada kemahuan, disitu ada jalan. 

p/s: aku belum nak kahwin lagi, tapi dah mula fikir apa yang patut...;p

No comments: