Perhatian


Kebanyakan post di dalam blog ini disalin dari posting dari sahabat-sahabat blogger lain untuk rujukan saya pada masa akan datang. Jadi saya lampirkan sekali link ke post asal bagi menjaga hakcipta post serta memudahkan anda dan saya ke post asal. Harap Maklum

Thursday, March 29, 2012

NASIB PERUBATAN MELAYU DI TANAH MELAYU


KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA (KKM) telah diberikan khabar bahawa orang Melayu yang terlibat dalam dunia persilatan adalah pengamal sebenar dalam dunia perubatan tradisional bangsa itu. Mereka bukan sahaja menuntut ilmu beladiri untuk mempertahankan ancaman, tetapi secara tidak langsung membantu masyarakat dalam rawatan memulih kecederaan dan penyakit-penyakit tertentu.
Secara ringkas diberikan gambaran bahawa ilmu persilatan turut menghasilkan pakej kepada penuntutnya. Pakej kepada ilmu kecergasan iaitu senaman dan tari silat. Manakala rawatan pula dari akar kayu, daun, urut, batu-batu dan pelbagai lagi. Begitulah khabar penulis kepada pegawai-pegawai tertinggi Jabatan Bahagian Perubatan Traditional dan Komplementari (BPTK) dalam perjumpaan rasmi beberapa persatuan perubatan Melayu di Kuala Lumpur pada Februari lalu.

Diakui, bukan mudah pengamal yang bertindak sebagai perawat tradisional Melayu memberi kepercayaan atau keyakinan kepada pegawai-pegawai BPTK yang terdiri dari pakar perubatan (doktor) dan ada berakademi tinggi.
Namun, kerana pernah menghadir perjumpaan kali pertama sebulan sebelum itu, penulis dapat memahami juga kehendak doktor-doktor itu, jika bercakap, mereka mahukan bukti! Mereka menolak testimonial. Mereka mahu bukti yang dihasilkan dari kaji-selidik yang betul. Kaji-selidik yang memerlukan beberapa pesakit sebagai bahan kajian, pakar-pakar bertauliah yang terlibat dan kajian sebegitu memerlukan wang yang banyak dan mengambil masa bertahun-tahun.

Penulis ketika menyertai Seminar Nusantara di Kuala Lumpur pertengahan tahun lalu, teringat dengan ucapan seorang profesor dari Thailand memberitahu pandangan pakar perubatan moden dan tradisi tidak sama! Penulis setuju. Doktor-doktor masuk universiti manakala pengamal perubatan traditional tidak, kerana tiada universiti. Buku-buku rujukan perubatan moden berlambak dari penulis-penulis yang sememangnya doktor berpengalaman dan penulisan bersandar kepada bukti kaji-selidik mereka. Manakala buku perubatan traditional taraf itu tiada. Ada buku herba dan urut tetapi tidak melepasi jumlah jari sebelah tangan, dan tiada bukti kaji-selidik.
Secara tidak langsungnya, walaupun perubatan tradisional jauh lebih lama dipraktiskan, tetapi tetap kalah dengan perubatan moden kerana tiada kaji-selidik. Perubatan Melayu juga tewas dengan perubatan Cina yang sudah melakukan pelbagai kaji-selidik. Perubatan Cina di Malaysia diterima mudah kerana banyak buku-buku dari luar negara terutama dari China menjadi bahan rujukan.

Menyedari kedudukan perubatan Melayu tiada kekuatan, dalam perjumpaan dengan BPTK itu, penulis terpaksa bersuara untuk mendapat perhatian. Jika hendak tunjukkan buku Senaman Melayu Tua (Senaman Tua) terbitan penulis yang mempunyai testimonial dari golongan profesional dan akademi, pastinya ditolak juga, maka, dibawa mereka itu mendengar pengalaman yang telah penulis lalui. Penulis menceritakan pengalaman merawat ‘orang kebanyakan’ hingga masuk istana dalam dan luar negara, serta menyebutkan nama-nama doktor yang hadir. Ini menarik perhatian pegawai-pegawai BPTK.

Setelah hospital yang mempunyai ramai pakar-pakar perubatan ‘gagal’ memulih pesakit lumpuh berbulan-bulan dan ada lebih lima tahun, ilmu rawatan Melayu yang bertawakal, telah membuatkan pesakit dapat mengerakkan tangan sejam kemudian! Demikian ilmu Melayu yang dianugerahkan. Senaman bukan sahaja dapat mencegah dan merawat, tetapi kembalikan tenaga muda kepada yang sudah berusia. Urut dapat melegakan badan dan rawat suami yang bermasalah. Peranan Mak Bidan juga luar biasa dan rawatan sedemikian tiada pada bangsa lain.
Begitu juga dengan herba, orang Melayu tahu herba untuk merawat kencing manis, darah tinggi, batu karang, paru-paru berair dan denggi. Air yang direbus bagai air penawar kerana sering berlaku pemulihan dengan cepat.

Demikian orang silat dalam dunia perubatan tradisional. Malah turut diberitahu dalam satu kajian bersama pensyarah universiti tempatan, didedahkan senaman-senaman bukan Melayu ‘bercakap tidak benar’ kerana jurulatih-jurulatihnya menghidap darah tinggi dan kencing manis. Berbeza dengan Senaman Melayu, petang diadakan kelas senaman di universiti, malam itu juga pensyarah terkejut dengan keputusan luar biasa.
Selepas perjumpaan itu, nasib perubatan Melayu masih berkedudukan tidak pasti. KKM telah menerima mudah kehadiran perubatan China dengan mengadakan MoU. Penulis tidak mahu menjadi peminta sedekah kerana ilmu Melayu adalah aset Melayu dan Negara!

Penulis akan terus berjuang kerana jika bukan Melayu yang pelihara, siapa lagi!

-SEMBAH SALAM - AZLAN GHANIE
Majalah SENI BELADIRI keluaran April 2012

No comments: